زيت لتطويل الشعر ,وصفات للشعر , وصفة للشعر , وصفات لتطويل الشعر , تطويل الشعر , زيوت لتطويل الشعر
تطويل الشعر بسرعة للدكتور  عادل عبد العال
وهى اقوى وصفةلتطويل الشعر ويقول عادل عبد العال انها مجربة ومضمونة النتائج تطول الشعر 5سم
والاصل ان الشعره تنمو 1سم في الشهر

الوصفه هي كتالى :


زيت البطم 35%

زيت بذور الجرجير 15%

زيت زيتون15%

حب الرشاد10%

زيت المرمية 10 %

زيت جوز الهند10%

زيت الخروع 15%

تخلطوا هذه الزيوت معا فى زجاجة زجاج ويهن الشعر منها كل مساء

و تجدوا هذه الزيوت عند العطار و لكي تنجح الوصفه عليكم الإلتزام بالنسب كما هي مبينه أعلاه


 لأى سؤال او معلومة عايزة تعرفيها بخصوص الموضوع اتركى سؤالك فى تعليق واحنا هيسعدنا الاجابة عليكى بأقصى سرعة موقع عالم ستات وبنات

41 تعليقات

  1. انا شعري قصيته من قبل شهرين وزيادة ومفروض يطول من زمااان بس ماطول ولي شهر ابحث عن وصفة بتطول الشعر بسرعه بس تكون مضمونة ومجربة ومتأكدين من نتايجهاا شعري الى الان يتعدى شوي عن اذني
    سوألي: الوصفة ذي مجربة ومضموننه مية بالمية وهل انتي جربتيهاا او احد اقاربك؟
    ياريت تجاوبي وبأسرع وقت ممكن

    ردحذف
  2. بصى يا جميل فى مشكلة بتقع فيها بنات كثير وهى انه بعد مابيقصوا الشعر ما بيطولش بالشكل الصحيح وده لان الشعر تم قصه غلط والطريقة الصحيحة لقص الشعر علشان ينمو بشكل صحيح صى قصه بميل شوية ولازم يكون المقص حاد وحامى جدااا

    ردحذف
  3. اولا ايش هو زيت البطم _ وصراحه مااعرف النسب كذا يعني مقداار ايش ابي تفصيل بليز ومشكووريييين وايه كم يوم ويطول وهل يطول كثير

    ردحذف
  4. فى الاول زيت البطم ده بيتباع عند محلات العطارة الكبرى ولايعرفه الا العطارين المشهورين ثانيا فى طريقة سهلة جدااا علشان تقدرى تظبطى نسب الزيوت وهى انك تستخدمى سرنجة من اللى بتتباع بالصيدليات بس تجيبى اكبر مقاس وتحددى بيها النسب

    ردحذف
  5. سوأل:
    بكم اسبوع يطول وحوالي كم سنتمتر ..؟

    ردحذف
  6. بصى يا قمر الوصفة دى بتزود معدل نمو الشعر وبالتالى بيطول بسرعة اكثر من سرعة نمو الشعر الطبيعية وده بيختلف من شخص للتانى يعنى هى هتطول شعرك اكيد اكثر من الطول اللى الشعر بينمو بيه فى العادى

    ردحذف
  7. بنتى عمرها 6 سنوات شعرها قصير من وقت ميلادها عايزه شعرها يطول بسرعه اعمل ايه

    ردحذف
  8. شعر بنتى قصير وعايزه شعرهايطول بسرعه عندها 6 سنوات

    ردحذف
  9. عن تجربتى الشخصية افضل زيت لتطويل الشعر وخصوصا للاطفال هو زيت جوز الهند الاصلى ولازم تتاكدى انه اصلى وعلى فكرة انا كنت باستخدمه من وانا صغيرة وطول شعرى جدا

    ردحذف
  10. انا قصيت شعرى كاريه ومن ساعتها وانا شعرى باظ جدا جدا ومش عارفه اعمل ايه وكمان ضعف جدا وبقى خفيف عن الاول واستعملت خلطات كتيره جدا وشمبوهات لكن مفيش فائده فيه اعمل ايه لو سمحتم؟

    ردحذف
  11. بصى يا جميل جبت وصفات لعلاج الشعر للتنعيم والتغذية ولتكثيف الشعر والوصفات دى من الدكتور عبد الباسط سيد خبير العلاج بالاعشاب هتلاقيها بالصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/02/blog-post_2738.html

    ردحذف
  12. لو سمحتي زيت الخروع انا لسة حاطاه النهاردة في شعري استنى قد ايه عبال ما اشوف النتيجة؟؟وهو بيطول الشعر كام سم كدة؟؟وشكككككرا
    ملحوظة:ان انا حاطيت زيت الخروع لوحده في شعري

    ردحذف
  13. بصى يا جميل زيت الخروع لوحده مش هيطول شعرك بسرعة الافضل انك تعملى خلطة الزيوت كلها علشان تجيب معاكى النتيجة المطلوبة

    ردحذف
  14. هل زيت الخروع بيساعد في منع تقصف الشعر واطلة الشعر

    ردحذف
  15. انا مش لقيت زيت البطم وزيت المرية

    ردحذف
  16. بصى يا جميل زيت الخروع مفيد بصورة عامة للشعر بس لو عايزة زيت رائع وهايل بيعالج الشعر المقصف وبيلحم الشعر ويعالجه بجد يبقى عليكى بزيت جوز الهند واليكى الوصفة لعلاج الشعر المتقصف بزيت جوز الهند هتلاقى الطريقة بالشرح والصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_3086.html

    ردحذف
  17. حبيبتى هتلاقى الزيوت دى عند العطارين المشهورين بس لو مش لاقياهم ممكن تعملى الوصفة من غيرهم مؤقتا لغاية ما تلاقيهم وتشتريهم

    ردحذف
  18. لوسمحت انا شعري قصاه لمده شهر وهوكان طويل وقصتوا لحد خدي وانا عوزاه يطول بس هو ما طولش اعمل ايه سعدني وردعليا بسرعه

    ردحذف
  19. حبيبتى ى مشكلة بتواجه بنات كثير بعد قص شعرهم وهى ان الشعر بيطول ببطئ شديد جدااااا وده بيكون بسبب خطأ فى طريقة القص وذلك اما يكون بسبب عدم استخدام مقص حاد ( حامى ) والسبب الاهم وهم ان غالبا اللى بيكون قص الشعر بيكون قصه بشكل مستقيم وده بيخلى الشعر ة لاتنمو لان الشعر مثل الشحر لازم يتقص بميل شوية علشان ينمو بشكل افضل

    ردحذف
  20. انا الحين بالابتدائي وتخرجت خلاص ومن يوم اني في خامس ما طال شعري وش السالفة ابي خلطة من البيت مو زيوت وانا ماشاء الـلـه ناعم ومابي اخشنة بالزيوت تكفون ساعدوني

    ردحذف
  21. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى وهتلاقى فيه الطريقة الصحيحة لتطويل الشعر وتحفيز بوصيلات الشعر على النمو
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/04/blog-post_24.html

    ردحذف
  22. كم الوقت الذي ساضعه في راسي

    ردحذف
  23. انا شعرى قصيته من 8 سنين وماطول ابدا ومتاكده ان كان القص خطا فايه العمل لزياده طوله

    ردحذف
  24. لو سمحتي اناا شعري كان كثير وبعدين تعبت واكلت حبوب وتسااقط كثييرررر والحين انااا قصيته هو الحين مَ طال ؟؟؟شكرررررراًًً

    ردحذف
  25. انا كنت عملة فرد فى شعر وهو بوظ شعرى كتير وقطعو من النصف وانا كنت بعالجو من فترة كبيرة بس لسة مطولش زى بقيت شعرى هو الوصفى دى تنفعلى من غير زيت البم وحبة الرشاد

    ردحذف
  26. انا شعري خفيف من الامام وفيهو فراغان كثيره عايزه حل لتطويل والانبات

    ردحذف
  27. حبيبتى ادهنى خلطة زيوت تنعيم الشعر كل ليلة قبل النوم

    ردحذف
  28. السبب فى ان الشعر بعد القص مش بيطول هى انه تم قص الشعر بشكل خاطئ بمعنى ان الطريقة قص الشعر الصحيحة يجبفيها استخدام مقص حاد جداا ويجب ان يقص الشعر بميل خفيف وليس بشكل مستقيم

    ردحذف
  29. ماهو زيت البطم هل له اسم آخر او زيت بديل له في الأسواق لأنني لم أجده وحب الرشاد وبذر الجرجير هل يطحنوا ثم يضافوا على الخلطة ام ماذا اروجو الإيضاح سريعا

    ردحذف
  30. انا شعرى مش بيطوال انا عايزه اعرف النسبه قدى ايه

    ردحذف
  31. من المعروف ان هناك بعض انواع الادوية والحبوب بتاثر على الشعر ولعلاج المشكلة يجب مراجعة الطبيب وعمل فحوصات طبية لعلاج المشكة

    ردحذف
  32. من فضلك هو انا ممكن استخدم الزيوت دى ازاى يعنى الافضل قبل الاستحمام ولا بعده واحطاها على شعرى لمدة كام ساعة وهل احطاها على شعرى واحط عليه البونيه ولا ممكن احط الزيوت واسيب شعرى عادى انى افضل طريقة بليز الرد ضرورى ؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  33. بالنسبة للشعر الخفيف والمتساقط لو المشكلة كبيرة والتساقط زيادة عن اللزوم لازم تروحى لطبيب متخصص بسرعة لعلاج المشكلة ومعرفة سبب التساقط اما اذا كان التساقط تساط مؤقت وبسيط ممكن تستخدمي الوصفات الموجودة فى الرابط التالى لعلاج تساقط الشعر الامامى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/06/blog-post_28.html

    ردحذف
  34. السلام عليكم ارجو الرد على سؤالى وافادتى ارجوكم
    انا اريد ان اجعل شعرى طويل وخفيف وليس بكثيف اعمل ايه
    وازاى احافظ عليه بعد كدا من القمل وخلافه.

    ردحذف
  35. حبيبتى اولا بالنسبة لتطويل الشعر فهتلاقى وصفات وطرق طويل الشعر لجابر القحطاني فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/02/blog-post_22.html
    اما عن شئ يجعل الشعر خفيف فميش حاجة كده لانك كده هتضرى شعرك الشعر الكثيف نعمة

    ردحذف
  36. حبيبتى الزيوت دى هتلاقيه بسهولة عند محلات بيع الاعشاب والزيوت وعند العطارين المشهورين ببلدك وعلى فكرة عادى انك ما تعرفيش الاسامي بتاعة الزيوت بس العطار هيعرفها لان دى مهنته

    ردحذف
  37. حبيبتى الزيوت دى بتدهنى منها شعرك كل مساء وبتغسلي شعرك مرتين بالاسبوع

    ردحذف
  38. حبيبتى كمية الزيوت متساوية يعنى 3 معالق كبار من كل نوع من الزيوت

    ردحذف
  39. حبيت أسأل صديقي ينمو له ذقن وشارب خفيف جدا هل الوصفه هاذي تنفع على الذقن ؟

    ردحذف
  40. انا شعري قصير وخفيف عايزة اعمل اي حاجة تخلي يطول وبعدين الوصفة دي في حدود كام وهل هي في القاهرة في مصر ياريت الاجابة

    ردحذف
  41. هل الوصفه دي استخدمها في المساء واغسلها بلنهار بلشامبو او ايام اغسلها بلشامبو وايام لا وهل حطول شعري 5سم مضمونه ارجوكم ردوا عليا

    ردحذف

إرسال تعليق

أحدث أقدم