علاج تساقط الشعر الوراثي عند الرجال,علاج تساقط الشعر من الامام,علاج تساقط الشعر للرجال,علاج تساقط الشعر للشباب,علاج تساقط الشعر الوراثي عند الرجال,علاج تساقط الشعر الوراثي بالاعشاب,علاج تساقط الشعر والصلع الوراثي,ماهو علاج تساقط الشعر والصلع,طرق علاج تساقط الشعر والصلع,احدث طرق علاج تساقط الشعر, طريقة علاج تساقط الشعر بالزعتر,
طريقة علاج تساقط الشعر بالثوم

لقراءة المزيد من الموضوعات المفيدة

علاج حقيقى لتساقط الشعر الوراثى والصلع عند الرجال

ازالة البقع الداكنه من الوجه بالليزر و افضل كريم ازالة البقع البنية من الوجه ومن الجسم

طرق علاج ضعف الانتصاب اثناء الجماع واهم اسباب ضعف العضو الذكري و طريقة لزيادة قوة الانتصاب عند الرجل

حبوب ايفورى كابس للتبييض الاصلية طريقة استخدامها وهل يوجد اضرار من حبوب ivory caps

علاج الحروق و افضل كريم لعلاج الحروق و لازالة اثار الحروق

  كيفية شراء واقي الشمس المناسب لبشرتك درجة حماية واقي الشمس و افضل واقي شمس طبيعي من البيت

فوائد زيت السمك للشعر للجسم للاطفال للجنس للعضلات حبوب زيت السمك للبشرة

خلطة الصابونيه لتبيض الجسم خلطه لتبيض الجسم من اول مره

ماسك الترمس لتوحيد لون البشرة و خلطة القهوة لنضارة الوجه

التقشير الكيميائي لازالة اثار حب الشباب افضل علاج لاثار حب الشباب والحفر

  فوائد الترمس للشعر و للبشرة للتبييض و طريقة خلطة الترمس المر

وصفات لتفتيح البشرة للدكتورة سمر العمريطى و علاج مشاكل البشره

العلاقه الحميمه بعد الولاده الطبيعيه افضل طرق ممارسة العلاقة الزوجية بعد الولادة

142 تعليقات

  1. انا آيه عندي 20 سنه بعاني جدااااااااااااااااا من تساقط الشعر بس ده بسبب اني كنت بستخدم كريمات فرد كتير هل الدواء اللي ذكرتوا اسمه ينفعني ولا لاء وايه اكتر وصفه في الوصفات دي تنفعني ارجو الرد لاني اعاني جداااااا من هذه المشكله

    ردحذف
  2. بصى يا قمر احنا غالبا مش بنلجا للادوية فى علاج تساقط الشعر الافى المراحل المتقدمة جداااا فى حالات تساقط الشعر بس انتى فى الاول لازم تجربى العلاج بالخلطات والوصفات الطبيعية ولازم تعملى نوعين من الوصفات الاول لتغذية الشعر التالف الذى نتج عن كريمات الفرد مثل الوصفة التالية

    وصفه للشعر خاصة التالف والوصفة هي عبارة عن زباديمخلوط مع حلبه مطحونة يوضع لمدة 2 ساعة ويغسل تستخدم لمدة شهر ونصف أو حتى يستعيد الشعر عافيته
    ثانيا وصفات علاج تساقط الشعر
    يعجن طحين الحبة السواء في عصير الجرجير مع ملعقة خل مخفف وفنجان زيت زيتون، ويدلك الرأس بذلك يومياً مساء مع غسلها يومياً بماء دافئ وصابون.
    ملحوظة هامة جداا يجب ان تضعيها فى الاعتبار لمعرفة مدى حجم مشكلة التساقط الذى يعانيه شعرك يجب ان تعملى اختبار للشعر لمعرفة اذاكان تساقط الشعر عندك اصبح مشكلة كبيرة يجب استشارة طبيب متخصص
    بمعنى اذا قمتى بفرق شعرك من المنتصف ووجدتى المسافة بين الشعر فى الفرق من الامام ضعف الفرق فى الشعر من ورا يبقى وقتهلا يجب عليكى الذهاب لطبيب متخصص

    ردحذف
  3. استخدمت حنه لسواد الشعر بعد الاستعمال بيومين تساقطه شعري بعدد هائل ما العلاج ؟

    ردحذف
  4. الحل الوحيد لعلاج شعرك هو عمل برنامج علاج مكثف يعتمد على قص الاطراف كل 40 يوم حتى تتخلصى تماما من الشعر التالف بسبب حنة الشعر الصناعية وتانى حاجة عليكى عمل خلطات تنعيم وتغذية الشعر مرة بالاسبوع وخلطات علاج تساقط الشعر مرة بالاسبوع
    خلطات روووعة لعلاج تساقط الشعر من الدكتور عبد الباسط محمد سيد
    علاج تساقط الشعر
    الوصفة الاولى لعلاج تساقط الشعر
    (5جرام) أملج مع كوب ماء مغلي ويترك حتى يبرد ومن ثم يوضع المستخلص المائي على فروة الراس لمدة نصف ساعة ,, وبعدها زيت زيتون مرتين بالاسبوع .
    الوصفة الثانية لعلاج تساقط الشعر
    (200 جرام ) صبار نقطعه قطع صغيره ونضعه مع زيت زيتون وندلك به الشعر لمدة نصف ساعه ومن ثم نغسل الشعر بالشامبو

    ردحذف
  5. الموقع يجنن الوصفات جدا رائعة اتمني المزيد

    ردحذف
  6. انا فتاة عندي 26 سنةانا عندي مشكلة في منطقة الامام من الراس لا يوجد بها الا القليل من الشعر ارجوكم الحقوني انا نفسيتي محطمة جدا ارجو الافادة

    ردحذف
  7. حبيبتى واضح من رسالتك ان المشكلة حجمها كبير وان شعرك بيتساقط بشكل مرضى ولذلك يجب عليكى الاسراع بالذهاب للطبيب المتخصص بامراض الجلدية لاجراء فحوصات وتحليلات لمعرفة سبب تساقط الشعر وعلاج المشكلة ويجب ان لاتهملى ذلك لان المشكلة قد تزداد الى حد لاينفع به العلاج وكلما ذهبتى مبكرا للطبيب كان العلاج اسرع واكثر فاعلية

    ردحذف
  8. انا شعرى خلاص فى النهاية من الصلع الوراثى عايز اى حل

    ردحذف
  9. هو دواء المينوكسيديل رائع فى علاج تساقط الشعر بكل انواعه
    بس لو زى ما انت بتقول انك وصلت لمرحلة خطيرة فى تساقط الشعر ده معناه انك لازم تستشير طبيب جلدية متخصص وده اكثر شئ هيفدك وهيعالج مشكلتك بسرع

    ردحذف
  10. انا ليس لدي وراثة في تساقط الشعر ولكن شعري يتساقط اما بسبب الجل او شامبو بانتين للعلاج ضد تساقط الشعر وحاليا استحدم المينوكسيديل للشعر الدهني

    ردحذف
  11. بالنسبة لتساقط الشعر فاعرف ان السبب الرئيسى ةالاساسى بالنسبة لشعرك هو الجل لان جل الشعر بيعمل على اضعاف الشعر ويجعل الشعل يتساقط بشدة ويمكن لك بدل استخدام الجل اللى بيضر الشعر عمل تسريحات شعر بسيطة وسهلة تعتمد على استخدام كريمات الشعر بدل الجل لان الكريمات بتفتيد الشعر وبتغذيه اما الجل فبيضر الشعر جداجدا
    اما عن علاج تساقط شعرك فيمكنك تجربة اى من الوصفات السابقة لعلاج تساقط الشعر اكيد هتجيب معاك نتيجة ان شاء الله وممكن لوعايز تعمل وصفة سهلة جدااا تجرب الاتى
    يفيد اضافة زيت الخروع الطبي إلى مكونات الشامبو لغسل الشعر لزيادة بريقه ولمعانه ولمنع سقوطه أو تقصفه ودى اسهل وصفة لمنع وعلاج تساقط الشعر

    ردحذف
  12. هل الحنة الهندية بتفرد الشعر بامان ولا مضره انا شعرى ناعم بس جاف وضعيف وهايش ممكن استعملها لبنتىعندها 12 سنه وشكرا لك

    ردحذف
  13. مشكورة يا جميل على تعليقك المفيد وبالنسبة للحنة الهندية فالتى تباع بالاسواق حاليا قد تون تحتوى على موادغير طبيعية تضر بالشعر وخصوصا لبنت صغيرة
    وانا انصحك لو عايزة تنعمى لها شعرها فى حاجة جديدة لتنعيم الشعر اسمها البروتين ده بينعم الشعر جدا

    ردحذف
  14. انا شعرى بيقع من قدام تدريجيا ومن غير مااحس لقيته رجع لورا عن الاول رحت لدكتور واخدت علاج مجبش نتيجة مش عارفى اعمل ايه

    ردحذف
  15. السلام عليكم
    انا اعاني من مشاكل بشعري
    ممكن اتواصل معكم ع الميل اذا وياكم ايميل معين ممكن تعطوني ياه
    وشكرا مقدما ما تقصرو

    ردحذف
  16. هناك العديد من العلاجات التي تساهم في علاج تساقط الشعر هدفها الرئيسي هو تشجيع نمو الشعر منها مثلا المينوكسيديل ولكن انصحك فى البداية بعمل الخلطات الطبيعية لتساقط الشعر بعدها اذا لم تاتى بالنتيجة المطلوبة يمكنك استخدام الادوية

    ردحذف
  17. لا شكر على واجب وبالنسبة للاميل الخاص بى فاحنا فى عالم ستات وبنات بنفضل ان المشكلة تترك فى تعليق علشان الجميع يستفادوا من الاجابة والمعلومة توصل للجميع

    ردحذف
  18. انا بتعالج عند الدكتور عاصم فرج ولاحظت للاسف كل الرشتات لكل المرضى مع اختلاف درجة الصلع اوسقوط الشعر واحده تدفعى الاف وبدون نتيجه العلاج الوحيد فعلا المينوكسيدل بس وافراص الداكتون بس الاثار الجانبيه خطيره وللاسف ممكن تنفع لحد وحد تانى لا وللاسف الدكتور بيجرب كل حاجه لاى حاله حتى الحقن وللاسف فلوس على الارض ملاحظه استخدام عقار الداكتون والمينوكسيدل للبنات ممكن يسبب تشوه الجنين لما البنت تتزوج وبعدين علاج غير فعال لان كده كده البنت لما تبقى حامل لازم تسيب كل العلاج ده يبقى كانك يا ابوزيت ما غزيت

    ردحذف
  19. انا اختى عندها مشكلة ان شعرها راجع لوره وراثيا لان ماما كده يعنى بالبلدى قورتها كبيره شبه الشباب اللى عندهم صلع من قدام. هل فى اى حل عشانها ايا كان يخلى شعرها ينبت من قدام شوية عشان شكلها ما يبوظش . ارجوا الاهتام

    ردحذف
  20. هناك منتجات قادرة على تحفيز إعادة نمو الشعر مجددا منها:
    * عنصر الزنك والمعالجة بالفيتامينات، والتى تعتمد أساسا على فيتامين ب5، والبيوتين كما يفيد أيضا الأحماض الأمينية الكبريتية، وخاصة السيستين والميثونين وهى أحماض أمينية تدخل فى عملية بناء الكيراتين المكون الأساسى للشعرة

    ردحذف
  21. عندى شعر ابيض وهو وراثة واحتاج الى علاجه انا عمرى 27 عامهل يوجد له حل ام افقد الامل

    ردحذف
  22. فى وصفة طبيعية روووعة لعلاج ظهور الشعر الابيض بالراس للدكتور عبد الباسط محمد خبير العلاج بالاعشاب وهتلاقيى الوصفة بالكامل والصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/11/blog-post_6057.html

    ردحذف
  23. انا شعرى خفيف شويه من قدام عايزة وصفه تجيب نتيجه سريعه وحلوة وتكون تفضل طبيعيه

    ردحذف
  24. فى وصفة سهلة جدا ممكن تعمليها لعلاج تساقط الشعر البسيط وهى كالتالى

    مقادير متساوية من الخل وعصير الجرجير
    تخلطى الخل وعصير الجرير الطبيعى معا جيدا وبعدها تقومي بعمل تدليك لجلدة الرأس يومياً إلى أن يتوقف تساقط الشعر

    ردحذف
  25. انا لي ثلاث شهور استخدم علاج مينوكسديل 5في المية وبد شعري يتساقط زيادة ما فادني علاج مينوكسديل ابي الحل تكفون عمري 20 باقي

    ردحذف
  26. اولا يجب ان تتوقف عن استخدام الدواء لانه مش من المفترض انه يزود تساقط الشعر المفروض انه يعالج تساقط الشعر فواضح ان فى خطأ حدث اما بسبب طريقة استخدامك للدواء او انه هناك اسباب عضوية وداخلية لتساقط الشعر ولم تعالج بعد فالتساقط مستمر ولهذا يجب عليك الذهاب وبسرعة للطبيب لان واضح ان عندك مشكلة يجب فحصها طبيا

    ردحذف
  27. انا لاحظت انا منطقة من راسى اللى هيا فى النص دى علامات الصلعة ظهرت وفروة راسى بدات تظهر وخايف جدااااااااااااا مش عارف اعمل ايه بس يمكن يكون من استعمال كريمات فرد اثرت على شعرى فاعمل ايه ماهو الحل وانا لسا صغير عندى 23 سنة

    ردحذف
  28. اولا واضح جدااا ان السبب فى تساقط الشعر عندك زى ما انت قولت هى كريمات الفرد و لهذا يجب التوقف بسرعة عن استخدام كريمات الفرد لانها بتضر الشعر وفروة الرأس بشكل كبير وبعدها نبدأ بالعلاج وهو اما عمل الوصفات الطبيعية المجربة لعلاج تساقط الشعر فى مقدمة الراس ودى هتاخد معاك وقت طويل لان فروة راسك وشعرك بيهم ضرر واضح ولو عايز علاج سريع جدااا فى ادوية وعلاجات بتعالج المشكلة دى بسرعة جداا وهى عبارة عن دهانات وحقن موضعية هتعالج لك المشكلة فى حوالى شهر بس لازم تذهب لطبيب جلدية حتى يصفها لك

    ردحذف
  29. طيب انا ذهبت الى صيدلى ووصف ليا ماجيك اويل وكبسول pantogar وقالى العلاج دا لمدة من 2_3 اشهر

    هل العلاج دا هيجيب نتيجة معايا ولا لاء
    وهل ممكن وراثة الصلعة تكون ناتجة عن الخال
    وهل التفكير الكثير بيكون عامل رئيسى فى تساقط الشعر اصل انا فى هندسة وبفكر كتير
    وممكن حضرتك تقوليلى وصفة بس تكون سهلة ومفيدة اثبتت نتائجها علشان اذهب الى عطار يعملهالى
    شكرا

    ردحذف
  30. مشكور يا اخى على تعليقك المفيد وبالنسبة لاسم الدواء اللى ذكرته فيجب ان تستشير الطبيب المتخصص لانى لست طبيبة اما بالنسبة لمشكلة تساقط الشعر عندك فممكن انها تكون وراثية حتى عن طريقة الخال والتفكير يؤثر طبعا على تساقط الشعر ولكن لا يصل الى درجة الصلع ولو لسه مشكلة التساقط عندك فى بدايتها ولم تتسع مساحة الصلع بشعرك يمكنك تجربة الوصفات الموجودة فى الرابط التالى اكيد هتفيدك وتناسبك
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/08/blog-post_15.html

    ردحذف
  31. انا عندي 20 السنة وبدا الشعري بتساقط ةالسبب ليس وراثيا فماهو السبب

    ردحذف
  32. فى اسباب كثيرة ممكن تسبب الشعر غير الوراثة مثل استخدام الجل او عمل فرد للشعر بالجلات وكريمات الفرد التى تضر الشعر او مشكلة صحية كنقص الحديد والاصابة بالانيميا او الحالة النفسية السيئة وغيرها من الاسباب التى تجعل الشعر يتساقط
    وممكن تجرب الوصفة التالية لعلاج الشعر من التساقط
    المكونات
    10 ملاعق كبيرة زيت خروع
    2 ملعقة كبيرة زيت حبة البركة
    10 فصوص ثوم مهروسة
    الطريقة:
    تخلط فصوص الثوم المهروس مع زيت الخروع وزيت حبة البركة، وتنقع لمدة يومين ثم يوضع الخليط في زجاجة.
    تستعمل كمية من هذا الخليط قبل غسل الرأس بالطريقة الآتية:
    1) توضع كمية من الخليط على فروة الرأس، وتدلك فروة الرأس بأطراف الأصابع في حركات دائرية خفيفة حتى تسخن فروة الرأس، مع ملاحظة أن يتكون الأصابع نظيفة والأظافر مقصوصة كي لا تسبب جرح فروة الرأس عند التدليك.
    2) يلف الرأس بفوطة ساخنة ومعصورة من الماء لمدة ساعة، مع تغيير الفوطة كلما بردت.
    3) يغسل الشعر بالشامبو ثم بالبلسم المعتاد

    ردحذف
  33. شكرا جدا علي مجهودك الرائع ... لو سمحتي انا شعري بيتساقط كثير لدرجة ظهور الصلعة علي شكل سبعة وتزداد مع العلم بحط جيل من زمان ومش عارف احط حاجة غير الجيل لان مع الكريمات العادية الشعر بيهيش وعمري 23 سنة كنت عايز بس اتجوز بية وبعد كدا مش مهم هههههههههه فبعد اذن حضرتك عايز اسهل طريقة لرجوع الشعرالمتساقط تتعمل في البيت وهل بعد هذة الطريقة مكان الصلع الحالية تنبت شعر مرة اخري ولا مستحيل وشكرا جدا

    ردحذف
  34. لا شكر على واجب وبالنسبة لمشكلة تساقط الشعر عندك فلازم تتخلص من استخدام جل الشعر لانه سبب رئيسى لتساقط الشعر وممكن تغير قصة شعرك لقصة قصيرة شوية وبالتالى ممكن تستخدم كريم للشعر بدل الجل اما بالنسبة لاعادة الشعر المتساقط فلو الشعر اختفى تمام من المنطقة الامامية فافضل حل هو الادوية والعلاجات التى يصفها الطبيب اما لو الشعر به فراغات بسيطة ممكن تستخدم وصفة علاج تساقط الشعر بالثوم وهى كالتالى
    علاج تساقط الشعر بالثوم
    عمل خلطة مكونة من الثوم النيء أو زيت الثوم(وهو الأقوى لأنه مركز) مع النخاع البقري ومع عصير أو زيت البصل ، وتلخط هذه المكونات ثم تعصر في مفارق الشعر ثم تعرض للبخار حتى تتفتح المسام وذلك لمدة ربع ساعة وتكرر هذه العملية مرة كل اسبوع

    ردحذف
  35. صباح الخير ممكن مساعدة انا ال عندى صلع ورثى ووالدى وعمى وكدا وشعرى خف من قدام هو كان غزير اوى دلوقتى غزير من ورا ومن الجناب انا شعرى ناعم بس محتاج حاجة ترجع الشعر تانى لحد نص الراس دة خفيف اوى ممكن تساعدونى فى انتظار الرد من فضلكم فى اسرع وقت ؟

    ردحذف
  36. السلام عليكم شكرا لمجهودكم سامحونى بجد تخنقت بقالى سنه ونصف وناشعرى خفيف جدا من قدام مش وراثه جربت جميع الطرق مفيش نتيجه تابعت دكتور كمان مفيش نتيجه اخر حاجه وصلتلها اننا احلاق دماغى بالموس بقالى دلوقتى سنه مفيش نتيجه سامحونى جزاكم الله خير

    ردحذف
  37. مشكلة تساقط الشعر عند الرجال مشكلة بيعانى منها الكثيرين وللرد على سؤالكم عن وصفات تساقط الشعر المجربة جبت لكم مجموعة وصفات بتساعد فى علاج تساقط الشعر عند الرجال هتلاقوها بالصور والشرح خطوة خطوة فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/08/blog-post_15.html

    ردحذف
  38. دواء المنكسديل بعد كام بتبين النتائج

    ردحذف
  39. اولا فى حاجة لازم تعرفها فى الاول قبل استخدام دواء MINOXIDIL وهى الذهاب للطبيب المتخصص حتى تعرف اذا كان هذا الدواء هيكون مناسب ليك ولطبيعة شعرك ولا لاء وبالنسبة لمفعوله فلا تقلق هيجيب معاك نتيجة سريعة فهو من الادوية السريعة فى علاج تساقط الشعر

    ردحذف
  40. انا الاء بعاني كتير لانو شعري خفيف مش عارفة شو اعمل استعملت خلطة زيوت وما تجاوب شي
    رحت على الدكتور اعطان احكوليي مينوكسي الي شهرين بستعملو ومش لاقية تحسن شو اعمل

    ردحذف
  41. بصى يا الاء المفروض انك تستمرى على الدواء اللى وصفهولك الدكتور واعرفى ان علشان يجيب معاكى نتيجة بياخد وقت وممكن تعملى وصفات لتكثيف الشعر وهتلاقيى افضل وصفات تكثيف الشعر فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/11/blog-post_1292.html

    ردحذف
  42. شعرى كان تقيل وبدا يتساقط اوىىىىىى ورحت عند دكاترة كتير مفيش اى علاج نفع واخر دكتور كنت بستعمل ecrinal ampule وزهقت ان مفيش اى حاجة جايبة نتيجة ومش بستخدم اى حاجة حالا ولغاية دلوقتى شعرى بيقع يوم عن التانى ومش عارفة اعمل ايه

    ردحذف
  43. انا هبة 22 سنة اعانى من تساقط الشعر من سنة ونص
    رحت عند دكاترة كتييييييير مش فى اى حاجة نفعت واخر مرة رحت عند دكتور اعطانى ecrinal ampuleومش جاب نتيجة فتوقفت عن اى علاج ومش باخد اى حاجة حالا ويوم عن التانى شعرى بيقع اكتر رغم ان شعرى كان تقيل اوى وعندنا في العيلة صلع وراثى

    ردحذف
  44. بصى يا جميل المفروض ان الصلع مش بيصيب البنات والستات زى الرجالة بس فى طبعا تساقط شعر بيكون زيادة شوية وبالنسبة للعلاج اللى استخدمتيه فانصحك انك تغيرى الطبيب اللى كنتى بتروحى له وتذهبى لدكتور يكون افضل وتستمرى على العلاج لان ادويه تساقط الشعر بتاخد وقت شوية على ما تجيب نتيجة وبصى يا جميل انا جبت لك وصفات طبيعية مفيدة جداااا لتكثيف الشعر هتلاقيها بالشرح والصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/11/blog-post_1292.html

    ردحذف
  45. السلام عليكم انا شب عمري 23 وعندي صلع من مقدمة الرأس وعم ينزايد وجربت وصفات وزيوت وما زبط معي اشي شو الحل بدي حل يكون مجرب مع جزير الشكر

    ردحذف
  46. السلام عليكم أفيدوني لو سمحتم كان شعري كثيف جدا وحسيت انو بيتساقط وماكنت اعرف انو الشعر بيتساقط بشكل طبيعي 50 او 100 شعرة يوميا
    رحت عند دكتور وطبعا وصفلي مينوكسيديل علما انو كان شعري كثيف واستخدمته سنة كاملة وبعد ايقاف العلاج بدأت الكارثة تساقط رهيب جدا رجعت عند الطبيب قلي ارجع للمينوكسيديل ورجعت لمدة ست شهور ووقفت العلاج لأني مليت والآن من اربع شهور موقف العلاج وماظهر فراغات برأسي لكن تساقط بكميات هائلة فما هو الحل جزاكم الله خير .. اسمي حامد

    ردحذف
  47. الصلع من مقدمة الراس ما الحل

    ردحذف
  48. وعليكم السلام انا نصيحتى ليك ان طالما الاعشاب والزيوت لم تاتى معك باى تقدم فالحل الوحيد امامك هو اللجوء للعلاجات الطبية والتى تاتى بنتيجة بسرعة ولكن يجب اخذها تحت اشراف طبيب متخصص يفحص شعرك ويعطيك الدواء المناسب

    ردحذف
  49. وعليكم السلام يا استاذ حامد وبالنسبة لمشكلتك فواضح انك روحت لدكتور ما عندوش خبرة وبدل ما يعالج لكالمشكلة زودها انصحك وبسرعة جدااا بالذهاب لطبيب اخر يكون موثوق وليه سمعة جيدة

    ردحذف
  50. السلام عليكم انا شاب عمري 32 سنة روحت عن دكتور وعملت فحوصت وطلعت النتائج ايجابيةولكن يادكتور انا بقلو اني ععندي تساقط بمقدمة الراس وقشرة وشعرخفيف بقلي الدكتور طبيعي ووراثي افيدني يادكتور جزالك الله خيرا وشكراا

    ردحذف
  51. اولا انا لست طبيبة وبالنسبة لعلاج تساقط الشعر فجميع الاطباء اجمعوا على ان العلاج الدوائى الوحيد لحل مشكلة تساقط الشعر واعادة انبات الشعر من جديد هو دواء المينوكسيديل بس الدواء ده لازم الاستمرار عليه على طول ولازم يؤخذ تحت اشراف الطبيب وبالنسبة لمشكلة القشرة فجبت لك وصفة هايلة من الدكتور جابر القحطانى للتخلص نهائيا من القشرة هتلاقيها فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/10/blog-post_29.html

    ردحذف
  52. انا عندى 23سنة وشعرى بيتساقط بغزارة في المنطقة الامامية لدرجة ظهور فروة الراس ومش عرفة اعمل اية ودة عملى عقدة نفسية وهوةالسبب في عدم جوازى انا فضلت اتعالج 5سنين ومفيش فايدة ارجوكم شفولى حل

    ردحذف
  53. بصى يا حبيبتى الحالة النفسية السيئة من الاسباب الرئيسية لتساقط الشعر وبصى لو المشكلة وصلت لدرجة كبيرة يجب ان تسرعى بالذهاب للطبيب المتخصص حتى يعطيك علاج دوائى لتعويض الشعر المتساقط واعادة انباته بسرعة ولكن لو المشكلة لسهفى اولها ممكن تعملى وصفات لعلاج تساقط الشعر وهتلاقيها بالشرح والصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/02/blog-post_2738.html

    ردحذف
  54. السسلام عليكم حبيبتى انا ايمان انا شعري مجعد جدا وكمان خشن عملتله فرد بالكريم مرة وبالحنة مرة بس هو دلوقتى اتقطع وبينزل وانا جوزى بيسافر بره وهييجى كمان خمس شهور نفسي اظبطه افرده وانعمه يعنى على الاقل حالته تتحسن عن ماهو عليه حالييا انا بروح لدكتور امراض جلدية بس انا معنديش صبر للدكتور وكمان ماباخدش الادوية الابيكتبها مظبوط بالله عليكى حبيبتى تساعدينى ارجو الافادة وجزاكى الله كل الخير عن ماتقدميه

    ردحذف
  55. السلام عليكم انا شعري يتسقط بغزارة واشتريت شامبو وسبري المينوكسيديل زد ممكن استخدمو ولا لا

    ردحذف
  56. بصى يا جميل انصحك انك تقصى شعرك قصة شعر قصيرة وانا عارفة انا ده هيكون صعب عليكى لان فى الغالب الستات بيحبوا ان شعرهم يبقى طويل حتى لو متبهدل ومقصف بس لو قصيتى شعرك هتحصلى على شعر صحى وشكله افضل وهتكونى اتخلصتى من الشعر التالف نسبيا وبعد كده اعملى علاج بالكيراتين الخالى تماما من الفورمالين وهيجيب معاكى نتيجة حلوووة بس هتعمليه اكثر من مرة لانه بياخد شوية وقت لانه بيعالج الشعر بدون اى فورمالين

    ردحذف
  57. حبيبتى بالنسبة للمينوكسيديل لازم يتم استخدامه تحت اشراف طبيب حتى تتاكدى انه مناسب ليكى

    ردحذف
  58. انا شعري بدا فعلا بالتسلقط ومتابع مع دكتور هو التساقط فعلا الحمد لله قل بس مفيش شعر بيطلع اكيد نمو الشعر مره اخري اوهام او سراب

    ردحذف
  59. هو فى طبعا علاج للتساقط وبيجيب نتيجة وان شاء الله ما دام انت متابع مع دكتور متخصص هتتخلص من مشكلة تساقط الشعر بس على فكرة لو العلاج اللى انت بتستخدمه هو المينوكسيديل فاعرف انه بيجيب نتائج رائعة بس لازم تستمر عليه طول العمر

    ردحذف
  60. مساء الخير
    انا ميدو 19سنة اعانى من تساقط الشعهر من مقدمة الراس اتمنى ان يكون فيه علاج ضرورى لذلك
    شكرا

    ردحذف
  61. مساء النور وبالنسبة لمشكلة تساقط شعرك فممكن علاجها لان انت سنك صغير و التساقط لسه فى البداية بس اذهب للطبيب علشان يكشف على فروة الراس ويحدد نوع تساقط الشعر وسببه لان مش من الطبيعى ان يبدا تساقط الشعر فى عمر 19 سنة ولو بتستخدم اى كريمات لفرد الشعر او اى كيماويات مضرة لازم تتوقف عن استخدامها لان ده السبب الرئيسى لسقوط الشعر عند الكثيرين

    ردحذف
  62. طيب على فكرة المينوكسديل نتائجة كويسة بس لو بطلناة الشعر بيقع اكتر من الاول انا شعرى بيسقط بقالوا سبع سنين ومش عارفة امش ف طريق الطب ولا الاعشاب انا نفسى الاقى حل طبيعى ميضرش بس تكون نتايجة قوية وعاوزة اعرف رايك ف حقن اليزو ثيرابى واية نتايجة واية اضرارة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  63. فعلا معاكى حق المينوكسيديل ده علاج رائع لتساقط الشعر بس يجب الاستمرار عليه علشان الشعر ما يرجعش يتساقط تانى بس انتى بتقولى انك وصلة لمراحل متقدمة انصحك بالذهاب لخبير بالجلدية والتجميل علشان يحدد وسيلة العللاج المناسبة ليكى وبالنسبة للميزو ثيربى فهو كويس

    ردحذف
  64. السلام عليكم انا شعري بيتسلقط من الامام ودي مشكله بتسببلي ارق انا كنت عامله عمليه الغده الدرقيه من 7سنين بس انا لاحظت تساقط شعري ورحت للدكتور وكتبلي علي بنتاجور وريهير واخدتهم وفعلا حسيت الاول ان الشعر وقع بس ابتدي يطلع بس بطئ وانا كمان فرحي بعد شهرين نفسي فحل سريهع يطلع شعري فالمقدمه

    ردحذف
  65. السلام عليكم انا اسمى محمود اعانى من تساقط شعر جامد ومناطق فى شعرى من الجناب بتخف خالص وكل داة بسبب الفرد وابويا عندو صلع يعنى داة من الصلع الوراثى ممكن طريقة اعشاب وعلاج لكدة وشكرا واسف على الاطالة

    ردحذف
  66. حبيبتى نصيحتى ليكى المتابعة مع الطبيب بتاعك واعرفى ان حتى لو العلاج اخذ وقت شوية فده هيريحك بعدين لان مفيش علاج لتساقط الشعر نتيجته بتظهر فى الحال

    ردحذف
  67. وعليكم السلام بالنسبة لمشكلة تساقط الشعر عندك يا محمود فى مرحلة متقدمة وده طبعا بسبب الاسباب اللى ذكرتها الى جانب ان الصلع الوراثى ده لازم يتعالج بسرعة ونصيحتى ليك الذهاب لطبيب الجلدية وكل ما تروح بدرى يكون افضل

    ردحذف
  68. السلام عليكم انامحمد وعندى 30 سنه وشعرى بيتساقط من الجنبين ونصف الراس من الامام وفى العائله فى صلع ارجوكم فيدونى بجواب اكيد وسهل انشاء الله ومشكورررررررين

    ردحذف
  69. وعليكم السلام بالنسبة لحالتك يا محمد فواضح ان تساقط الشعر وراثى وبالتالى لو ما عالجتش التساقط بدرى شعرك هيستمر فى التساقط لغاية لاقدر الله ما توصل للصلع نصيحتى هى الذهاب للطبيب واكيد الدكتور هيعطيك ادوية لانبات الشعر مثل المينوكسيديل وده هيرجع شعرك زى الاول وهينبت الشعر المتساقط من جديد و مفيش مشكلة من استخدامه لفترات طويلة بس لازم يكون تحت اشراف الطبيب

    ردحذف
  70. الهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك

    ردحذف
  71. شكرا على نصيحتكم المفيده وجزاكم الله كل خير

    ردحذف
  72. السلام عليكم ممكن استعمل المينوكسيديل من غير ما اروح لطبيب لانى رحت قبل كدا وكتبلى دواء مجابش اى نتيجه وشكراااااااا

    ردحذف
  73. المينوكسيديل لعلاج تساقط الشعر مثله مثل اى دواء يجب استشارة الطبيب قبل استخدامه بس انتى ممكن تذهب لطبيب جلدية وتسأله ان كان مناسب ليك ولا مش مناسب وغالبا هيقولك انه مناسب لان مرات قليلة جدااااا هى التى لاينصح فيها باستخدام المينوكسيديل

    ردحذف
  74. سلام عليكم ممكن اراقام المسؤلين حن بيع دواء تساقط الشعر الوراتي وهل يباع في المغرب

    ردحذف
  75. بالنسبة لدواء المينوكسيديل فده دواء معروف عالميا واكيد هتلاقيه فى المغرب وبالنسبة لاماكن بيعه بتكون بالصيدليات وتحت اشراف الطبيب

    ردحذف
  76. السلام عليكم / اناشاب عمرى 24 سنة وشعري بيقع لدرجة ان فروة راسي بدات تبان يا ريت حل يكون سريع لان فرحى كمان 4 شهور يا تري الحق اعالجة ف المدة دى ولا مفيش امل

    ردحذف
  77. طيب انا جتلى فترة كنت دايما بقطف شعرى من قدام ودكتور نفسى قالى دة من تأثير الثانوية والتوتر
    بس انا دلوقتى مش عارفة اعمل اية عشان شعرى يرجع ينمو تانى من قدام بسرعة :/

    ردحذف
  78. طيب بالنسبة لان شعرى كان كويس جدا بس جة فاخر فترة بحس ان خصلة الشعر كانها مكسورة من النص
    دة حلها اية

    ردحذف
  79. وعليكم السلام اسرع حل بالنسبة لاعادة انبات عرك هو الادوية و العلاجات الطبية مثل دواء المينوكسيديل وده هيساعد فى انبات الشعر المتساقط من جديد بس لازم يتاخد تحت اشراف الطبيب المتخصص

    ردحذف
  80. حبيبتى تكسر الشعر وتلف الشعر يمكن علاجه من خلال عمل بعض الوصفات و فى الرابط التالى تجدين طريقة علاج الشعر التالف بالصور من حسام المراغى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/02/blog-post_27.html

    ردحذف
  81. حبيبتى طبعا شد الشعر وتقطيعه ده من اكثر الاشياء المضرة بالشعر واهم حاجة لازم تعمليها هى تغذية الشعر من الداخل والخارج جيدا وكمان من المهم انك تعملى خلطات علاج تساقط الشعر وهتلاقى طريقة حلوة لعلاج تساقط الشعر فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/06/blog-post_4081.html

    ردحذف
  82. والله شكرا لك وجزاك الله كل خير انا اصلع من 20 سنه وبدي ازرع او أي حاجة اهم شي يخرج الشعر 20 سنه وانا نفسية تعبانه ارجوك ساعدني وانا ماعرفش هو وراثي او عادي بليز اريد حلا عاجلا مشكور

    ردحذف
  83. انا شعري بقا خفيف اوي وكل مره اقول هروح لدكتور جلدي برجع تاني اقول مفيش فايده لانه وراثي في حل ولا مفيش ؟ والحجامه ممكن تنفع ولا لا ؟

    ردحذف
  84. انا عندى صلع وراثى فهل يوجد علاج ام لا ارجو الافادة دون علاج المينوكسديل وهل ميثوثرابي له اضرار ام لا

    ردحذف
  85. أنا اسمى ابراهيم 26 سنة. عملت محاولات كثيرة جدا جدا للتغلب على سقوط الشعر وكثافتة على الرغم من انى كان شعرى غزير جدا جدا. واصبح يتساقط بشكل كبير على الرغم من استخدام زيوت وادوية كثيرة تحت اشراف الطبيب. والتشخيص كان عامل وراثى او بمعنى اصح "زيادة هرمونات" واخيرا كتبلى على مينوكسديل حتى مع استخدامة اكثر من 6 شهور ولا يوجد حتى اى تغير ملحوظ ومع توقفة زاد سقوط الشعر اكثر مع العلم ايضا انى استخدمة بأنتظام وبطريقة صحيحة. فأرجوكى ما هو الحل ؟

    ردحذف
  86. مرحبا انا عندي مشكله اعملت عمليه في حاجب العين ولم ينمو شعر مكانها اريد علاج طبيعي لنمو الشعر اي وصفه ممكن استفيد منها لفتح المسامات رجاااء اريد مساعدتكم وشكرا

    ردحذف
  87. انا شعري قرب على صلع محقق ودورت على المينوكسيديل مالقيته ونصحوني ب بخاخ هيرماكس وقالو انو بيدي نفس النتيجة والان بستخدم العلاج من حوالي شهر بدي نصيحة من سيادتكم مع الشكر

    ردحذف
  88. السلام عليكم أنا كنت أعاني من مشكله تساقط الشعر وأنه بدأ يخف ذهبت لدكتور عاصم فرج وتعالجت بفلوس كتييييير وأعطاني دواء ألدكتون ومينوكسديل بالفعل بدأشعري في التحسن قليلا ولكن بعد فترة العلاج المقرره وهي ال 6 أشهر توقفت عي العلاج والله لا أبالغ رجع شعري أسوأ من الأول بكتيييييييييير وشعري الأمامي أصبح أسوأ وفروة شعري أصبحت مكشوفه والله العظيم هذا حدث لي بعد التوقف عن أستخدام الأدويه وشعري راااااح!!! أنا بس حبيت أشارك تجربني وأرجو لو تستطيعوا أن تساعدوني كرهت الأدويه وفقدت الثقه في الدكاتره ساعدونيييي موعد زفافي اقترب ونفسيتي تسوء لأكثر بسبب شعري

    ردحذف
  89. بالنسبة لزراعة الشعر فهتلاقى كل شئ عن زرع الشعر بالشرح بالتفصيل فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/05/blog-post_5.html

    ردحذف
  90. والله بلوج ممتاز بس سؤالى من وين اجيب نخاع البقر ؟

    ردحذف
  91. عايز اشوف حل لشعري شعري قصير وكل مايطول يسقط نفسي اربي شعري

    ردحذف
  92. بالنسبة للشعر الخفيف والمتساقط بشكل وراثى فيجب استشارة الطبيب لان المشكلة ممكن تكبر وتخرج عن السيطرة وهتاثر بشكل كبير على مظهرك اما الحجامة فهى غير فعالة فى علاج تساقط الشعر

    ردحذف
  93. انا عندى 17 سنه واول مره شعرى يتساقط السنه دى من قيمه 3 شهور وهوو خف اوى من الاجناب فى امل شعرى يبقى ثقيل ثانى

    ردحذف
  94. سن 17 سنه ده معناه ان فى سبب ادى الى تساقط الشعر بهذا الشكل ولذلك يجب الاسراع فى علاج هذه المشكلة عن طريق الطبيب المتخصص لمعرفة السبب وعلاجه بسرعة

    ردحذف
  95. عايزة اعرف نتيجة الميزوثيرابى هل جاب نتيجة مع احد فعلا انا حتى الان اخذت 5 جلسات ولاحاسه باى نتيجة ولا اوفر فلوسى واستمر على المينوكسيديل وجزاكم الله خيرا

    ردحذف
  96. علاج تساقط الشعر الوراثى بيحتاج تدخل طبى وطالما انت مش عايز تستخدم المينوكسيديل ممكن تعمل عملية زراعة شعر وهتلاقى كل شئ عن زرع الشعر بالتفصيل فى الرابط التالى
    http://setatwebanatworld.blogspot.com/2013/08/blog-post_15.html

    ردحذف
  97. انا عمري 15 سنة بد تساقط الشعر بس ما عندي بل الوراثة

    ردحذف
  98. انا عندي 27 سنة ولاحظت اول مرة منذ شهر لتساقط الشعر ظننته شي طبيعي لكن قبل ثلاثة اسابيع ظهر الصلع في وسطه فلااعتقد انه وراثي لعدم وجوده في عائلتي فالارجح انه عوامل نفسية فهل من علاج لمنع تساقطه وانباته من جديد

    ردحذف
  99. انا مش عارف الصلع اللى عندى ده لو وراثى ولا ده نتيجه استعمال الجيل وغيره انا اصلع من الامام وبرضه عندى الثعلبه وكل مدى شعرى بيقع جربت منتج اسمه سن برست وللاسف مجبش فايده ومحدش يقولى روح لدكتور لانى جربت كذا دكتور ومفيش فايده خايف اعمل زراعه شعر ويجيبلى امراض تحت الجلد

    ردحذف
  100. بالنسبة لفقد شعر الحاجب بعد اجراء عملية فالحل الامثل هو الذهاب لطبيب لانه صعب يرجع الشعر بالوصفات ممكن اعادة الشعر عن طريق الليزر

    ردحذف
  101. انا عندى اورتى كبيرة وده وراثة وشعرى بيقع
    جامد

    ردحذف
  102. انا عايز اخد راى حضرتك فحاجه انا بعانى من صلع وراثى وبقالى 6 شهور بستعمل المينوكسيديل وبعد ما سمعت عن عصير الجرجير وانا نفسى اجربه فكنت عايز اعرف طريقه اوقف بيها المينوكسيديل من غير ما يحدث اى تساقط

    ردحذف
  103. انا شاب عندى 20 سنة بدا شعرى فى الصلع من الامام وعاوز حل لايقافه وانا لسه فى البداية

    ردحذف
  104. حبيبتى المينوكسيديل فعلا لما نتوقف عن استخدامه الشعر بيرجع يتساقط واضح ان تساقط الشعر عندك مرضى الحل السريع للتخلص من مشكلة تساقط الشعر دي هى عمل عملية زرع للشعر
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/05/blog-post_5.html

    ردحذف
  105. بالنسبة للنخاع فده بيتباع عند الجزار وهو عبارة عن مادة طبيعية توجد داخل العظام وسعره رخيص جدااااا عندنا فى مصر بيتباع بحوالى 4 او 5 جنيه فقط

    ردحذف
  106. اما عن طريقة تطويل الشعر للرجال فهتلاقى الطريقة بالشرح والخطوات فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_25.html

    ردحذف
  107. بالنسبة للميزو ثيرابى فليس له نتائج مرضية وفعالة بالدرجة المطلوبة فى علاج تساقط الشعر والصلع

    ردحذف
  108. بالنسبة للشاب اللى عنده 15 سنة فاكيد شعرك بيتساقط نتيجة استخدام الجل ومثبتتات الشعر وطبعا لو بتسخدم كريمات فرد فده بيسبب التساقط واول شئ يجب ان تفعله لعلاج تساقط الشعر التوقف عن استخدام المواد اللى بتضر الشعر وبعدها ممكن تسخدم خلطات و وصفات علا تساقط الشعر

    ردحذف
  109. انصحك بزيارة الطبيب بسرعة لان عمرك 27 سنة وده سن ممكن تلحق تعالج فيه التساقط خصوصا انك بتقول ان المشكلة ظهرت عندك بوضوح من ثلاثة اسابيع فقط والسرعة هنا مطلوبة لانقاذ شعرك من خطر الصلع لان فى البداية ممكن الدكتور يكتب لك ادوية تعيد انبات الشعر من جديد

    ردحذف
  110. على فكرة انت بتقول ان تساقط الشعر اللى عندك غير وراثى وبسبب الجل والنوع ده من التساط ممكن علاجه عن طريق بعض الادوية التى تعيد انبات الشعر والتى اشهرها دواء المينوكسيديل لاعادة انبات الشعر المتساقط والذى يجب استخدامه تحت الاشراف الطبي اما عن زراعة الشعر فلا تسبب اى اخطار او امراض طالما تم اجرائها لدى طبيب متخصص ومركز زراعة شعر جيد وله اسمه

    ردحذف
  111. مرحبا انا شب عمري 22 سنه شعري عند مقدمة رآس بدآ يتساقط كل ما اجي اغسل رآسي يتساقط في يداي في مقدمه رئسي في هذه الحاله استعملت زيت الخروع وزيت الزيتون وعملتو خليط ( يعني عملت خلطه من زيت الخروع وزيت البلدي ) وصرت استعملو عند النووم والي اسبوع ولكن لمااشاهد تآثيرا شعري بضل يتساقط ما هوا العلاج المناسب ارجو الرد في اسرع وقت ممكن وشكرا

    ردحذف
  112. انا عندى 21 وشعري خفيف من بدايته والدكتور قالي ده صلع وراثي بس قالي مينوكسيديل لازم يستعمل مدى الحياه عشان لو وقفتو شعري هيقع تانى ووصفلي فيتامين حديد وكريم فيه مادة الكافيين و تيتان للفروه وقالى هنحاول نحافظ عالشعر اللى موجود هل الدواء ده هيجيب نتيجة وهل لازم اعمل تحاليل للتأكد ان السبب وراثي؟؟

    ردحذف
  113. السلام عليكم انا محمد رحت للدكتور زى مانتم قولتولى وقلتله على المينوكسيديل كتبلى بنسبة5فى الميه وقلى استعمله لمدة 6 شهور وتعالى كل 15 يوم وكل ماارحله يقولى خلص هكتبلك رشته تانى بس من غير ميشوف حاجه رحتله شهرين وبعد كده بطلت اروح ودلوكتى بقالى 5شهور ونصف وجبت علبه جديده اكملها ولا عند 6 شهور اقف مش عارف اعمل ايه افيدونى مشكورين /اسف على الاطاله

    ردحذف
  114. انا محمود عندي23 سنه من شهر شعري كان طويل وتمام وبدا يتساقط بطريقه غريبه وبدات فروة الراس تظهر مش عارف اعمل ايه وده مش وراثه لان ماعند اهلى الصلع بالمره

    ردحذف
  115. السؤال من وين مينوكسيدل وين متوفر وكيف استعماله وكم مدته

    ردحذف
  116. المينوكسيديل ده دواء يباع بالصيدليات والافضل طبعا استخدامه تحت اشراف الطبيب

    ردحذف
  117. بص يا محمود انت لازم تعرف ان التساقط المفاجئ ده وراه سبب مثل استخدام مواد كيميائية ضارة بالشعر او مواد الفرد او الصبغات والجلات والجل وغيره المهم انك لازم تتوقف عن استخدام اى شئ بيضر الشعر وبعدها لو استمر التساقط لازم تروح بسرعة للطبيب علشان تلحق شعرك بدري

    ردحذف
  118. اول شئ انت بتقول ان شعرك بيتساقط كل ما تغسله لازم تعرف ان كلنا شعرنا بيتساقط عند الغسيل و عند تمشيط الشعر ده امر طبيعيى المهم ان التساقط لو زايد عن الطبيعى هنا المشكلة بمعنى ان لو التساقط غير عادي ولكن بشكل بسيط ممكن تعالجه بالتغذية المباشرة لشعرك عن طريق الخلطات والزيوت والتغذية الغير مباشرة عن طريق تناول الاغذية والاكلات المفيدة للشعر اما اذا كان التساقط شديد فلازم تذهب للطبيب بسرعة

    ردحذف
  119. مرحبا
    انا شاب اسمي عبدالرحمن عمري 24 سنة اعاني منذ عام فقط من تساقط الشعر بصراحة قبل سنة كان شعري تمام لكن الان ارى الفراغ في مقدمة رأسي واشعر بالتساقط وقلة الشعر للعلم والدي اصلع انا اريد ع الاقل ان يقف التساقط عند هذا الحد ياريت تشوفو حل مع اني اقل واحد في صحابي استعمل الجل والكريمات ارجوكم حل سريع لانو شعري ناعم والتساقط واضح

    ردحذف
  120. أنا أحمد 18 سنة ممكن لو سمحت اعرف الفرق بين تساقط الشعر وتقصف الشعر
    بعدما استحم امشط شعري ولاحظت وجود شعر في الفرشاة كيف اعرف ان هذا الشعر نتج من التقصف أو النزول
    علما بأني لاحظت نقطة بيضاء في نهاية الشعرة
    وهذا حدث بعدما استخدمت كريم لفرد الشعر لأول مرة

    ردحذف
  121. السلام عليكم
    أنا شاب عمري 22 سنة لا استخدم الجل او الفرد بدأت فروة راسي تظهر من الامام ومن الجوانب وعلى فكرة اخواني كلهم اللي اكبر مني مافيش عندهم صلع ... ارجوكم كيف ممكن الحق هذا التساقط.
    استخدم خلطة قرأت عنها وهي الثوم المهروس والجرجير وزيت الخروع بس لما ادلك بها شعري بيتساقط كميات كبيرة منه فخفت منها وبطلت ...

    ردحذف
  122. بالمناسبة ان بغسل شعري كل يوم تقريبا ... هل هذا يضر

    ردحذف
  123. السلام عليكم انا عندي 18 سنه وشعري بدء يتاسقط من مقدمه الراس العلاج بيفيدني ولا لا وموجود في اليمن ولا لا

    ردحذف
  124. انا شعرى بدأ يخف من الجنب ويصلع و فى جزأ مبيطولش و بحس انه تالف على طول مش بيرجع زى مكان من 3 سنين كدة بدأ عندى حوار الصلع وانا عندى 15 سنة بس هو دلوقتى مش جامد اوى و انا عندى 19 سنة دلوقت و العيلة عندها صلع وراثى فى حل ؟؟

    ردحذف
  125. السلام عليكم، عندنا وراثة في الشعر بس أحس حالتي غير مع إن بانت الفروة، بيظهر بقع ورديه وحبوب في فروة الرأس مما يؤدي لحكه وتساقط شديد مما جعل فروة رأسي تبين، أبي خلطات و أدوية تنقذني من هالحاله، شكرا لكم

    ردحذف
  126. انا احمد 20 سنه عندى تساقط شعر وراثى ولكن عاوز وصفات طبيه سريعه افضل لان الزيوت دى ريحتها مش حلوة

    ردحذف
  127. انا كان شعرى كثيف جدا جدا وكان جميل جدا وكنت غالبا بعمل قصات مختلفه بس دالوقتى ممن اكتر من 2سنه بدأ شعرى يتساقط لدرجه انه ظهر عندى فروة الرأس فى مقدمة الرأس (فتحتين فى الجبهه ) زائد انى كمان بدأ مدخل الرأس هوه كمان يخف الشعر فيه فأن اكون مشكور لسيادتكم جدا لو فعلا فى علاج ممكن ينبت الشعر من جديد فى المناطق دى واله لا ولو فيه هوه فعلا ليه فعاليه او فعلا فى حد جربه قبل كده ونجحت معاه .........

    ردحذف
  128. انا شعرى بيتساقط من سنه وبدا فروه الراس تظهرمن المنتصف وبستخدم المينوكسيديل (الهير باك بلاس) الشعر موجود بس ضعيف ولسه بتساقط عندى 25 سنه اعمل ايه؟؟

    ردحذف
  129. مشكلة تساقط الشعر من المشكلات التى يجب فيها العلاج مبكرا حتى نستطيع منع الشعر من التساقط وبعدها يتم علاج التساقط فى الرابط التالى هتلاقى بالتفصيل شرح لاسباب تساقط الشعر وطريقة علاجه باكثر من طريقه
    http://setatwebanatworld.blogspot.com/2013/08/blog-post_821.html

    ردحذف
  130. ا نا شعرى يتساقط بسبب وراثى من ناحية الخال وجربت الجرجير و مافيش فايدة وجربت الاثمد وجروهير ولم تكن هناك اى نتيجة وعندى 37 سنة فما الحل

    ردحذف
  131. افضل شئ لعلاج التساقط هو الذهاب لطبيب متخصص وفى علاجات كثيرة بتساعد فى تعويض الشعر المتساقط وانباته من جديد بس لازم تستشير الطبيب قبل استخدامها

    ردحذف
  132. انا شعرى بدا ف التساقط من سنة تقريبا وانا اهملت الموضوع ثم ظهرت مشكلت التقصف والقشرة واستعملت انواع كتيرة من الزيوت ومفيش حل اعمل اية

    ردحذف
  133. انا شعري خفيف من ادام ورحت لدكتور واداني علاج لمدة 5شهور ومعملش حاجه وعيز حاجه تتال شعري من ادام وشكرا

    ردحذف
  134. كان عندى جرح نتج عنه خراج بفروة الراس وتم معالجة الخراج ولكن عقب لك فوجئت بوجود منطقة حول الجرح بدا بالصلع وبدات ملساء وناعمة ارجو ايجاد حل لمشكلتى انا اسمى شهاب

    ردحذف
  135. شعري بيتساقط وفروة الراس بدات تظهر

    ردحذف
  136. شعري يتساقط بكثافة و فروة رأسي يمكن رويتها
    اريد حل لتساقط شعري و الى اعادة نمو شعر المتساقط

    ردحذف
  137. انا امراة عندي 24 سنة هل من الطبيعي الشعر بيتساقط عند الغسيل و عند تمشيط

    ردحذف
  138. علاج لانبات شعر اللحية وشعر الصدر واليدين

    ردحذف
  139. السلام عليكم انا شعري كان كثيف جدا لكن بدا يتساقط شوية بشوية حتى في الاخير كثر التساقط بديت اخاف امشط شعري و بدا عندي فراغات فظيعة في الامام و يمكن هدا وراثي لان اغلب لي في عائلتي عندهم صلع ز انا كل مرة اسمع بان تساقط الشعر الوراثي ما عندو حل ارجو من شي حد اطمني و قلي ان في حل و كيف اصل لهاج الحل

    ردحذف
  140. لو سمحتو ممكن اعرف هل المينوكسيديل يخفف انحسار خط الشعر انا معي تساقط شعر وراثي وار استعمال المينوكسيديل لايقاف التساقط وضمان عدم انحسار خط الشعر

    ردحذف
  141. ياجماعه ممكن حل لانبات فراغات الشعر
    انا 14 سنه ونص فعايز حل يكون طبيعى

    ردحذف
  142. انا شعري خفيف وفي بدايه الصلع الوراثي استعمل بخاخ المينوكسديل بقالي شهر وشعري هايش وناشف ومقصف انا بستعمل المينوكسديل مرتين في اليوموبعد ما استعمله مينفعش اغسل شعري لمده4ساعات مفيش وقت للزيوت ومحتاج شامبوه طبي وغني بالاعشاب

    ردحذف

إرسال تعليق

أحدث أقدم