كيفية زيادة الوزن ,طرق زيادة الوزن,طريقة زيادة الوزن,برنامج زيادة الوزن ,كيف زيادة الوزن ,زيادة الوزن بسرعة,زيادة الوزن للرجال,زيادة الوزن للنساء


 علاج النحافة الدكتور جابر القحطانى
طريقة الحصول على وجه ممتلئ
أفضل طريقة للسمنة هو شرب عصير موز مع الحليب مرتين يومياً. الإكثار من أكل المكسرات بين الوجبات والإكثار من أكل الفواكه الطازجة أو عصيراتها استخدام ملء ملعقة أكل من مسحوق الحلبة ثلاث مرات يومياً. أكل قبضة اليد من حب الزلم يومياً وكذلك الإكثار من التمر ولكن إذا كنتي مصابة بالسكري فاحذري استعمال المواد المذكورة.
كما من طرق زيادة الوزن السريعة والمفيدة هى الخميرة


خميرة البيرة عبارة عن فطر ويوجد منها أقراص ومحببات ومسحوق. وهي تحتوي على جميع فيتامينات ب وتفيد الأشخاص الذين يعانون من ضعف الأعصاب ومن النحافة ومن ضعف الشهية واستخدامها آمن جداً وتؤخذ بمعدل حبتين قبل الوجبات الثلاث للبالغين وحبة قبل الوجبات لمن هم فوق الثانية عشرة حتى الثامنة عشرة.

   كيفية زيادة الوزن بالاعشاب والمشروبات


وصفات لزيادة الوزن :

النحافة نقص الوزن عن المعدل الطبيعي قليلاً أو كثيراً فإذا كان الشخص متمتعاً بصحة جيدة وحيوية ونشاط فلا خوف عليه. وقد قال أحد الأطباء الإنجليز المشهورين عن الطفل النحيف انه إذا كان نشيطاً ومتحركاً وحيوياً فإنه لا خوف عليه وهؤلاء الفئة من الناس هم الذين يعمرون بالرغم من أن أكلهم قليل وتعتبر ظاهرة النحافة عند هؤلاء الناس ظاهرة طبيعية. أما إذا كان خاملاً بليداً مريضاً فإنه في مثل هذه الحالة لابد من عرضه على طبيب لأنه لابد من وجود سبب مرضي أدى إلى حدوث النحافة.

ولمعرفة فيما إذا كان الشخص نحيفاً وبالأخص بالنسبة لليافعين والشباب والبالغين وكبار السن فإن هناك قاعدة بسيطة وسهلة وهذا الوزن يخص أي شخص يزيد طوله عن 120سم والقاعدة هنا أن نطرح ما مقداره 100سم من الطول فيكون المقدار الباقي هو الوزن الصحيح المناسب للشخص ويكون محسوباً بالكيلوجرام فلو كان شخص طوله 170سم فإن وزنه سيكون 170- 100= 70كيلوجراماً ومن نقص عن ذلك الوزن مثلاً فيكون نحيفاً . والنحافة تنشأ اساساً من سوء التغذية إلا ان الوراثة تلعب دوراً هاماً وكبيراً.

والحقيقة ان هناك من هو نحيف لأنه ينحدر من أسرة كل أفرادها من النحفاء ويجب أن نعرف أن سوء التغذية لا يعني قلة الكمية التي يتناولها الشخص من الطعام، لكن المقصود بسوء التغذية أن الشخص لا يتناول أطعمة متنوعة تحتوي على مقادير مناسبة من الفيتامينات والأملاح والبروتينات والنشويات.

الأدوية العشبية و زيادة الوزن :

الحلبة FENUGREEK


1- يغلى كأس من الماء ثم يضاف إليه ما مقداره 3جرامات من مسحوق الحلبة ويترك يغلي لمدة دقيقة واحدة ثم يصفى ويحلى بالعسل ويشرب بمعدل ثلاث مرات في اليوم ويستمر الشخص في الاستعمال حتى يحصل على الوزن المطلوب. كما يفيد أكل الحلبة الخضراء كثيراً في زيادة الوزن.

2-نص كوب ماء + ملعقه ونص زيت الحلبه من العطار ويشرب على الريق وقبل النوم وتاخذين معاه ملعقة من مربى خرز البقر(مسمى آخر للمفتقه المصريه).

3-اغلي شوية حلبة وعسل وسكر وماي
وعلشان ما تبين ريحة الحلبه في جسمج.. حمصيها قبل ما تستخدمينها..


الكزبرة CORIANDER

نظراً لأن الكزبرة تحتوي على الحديد والتي تؤدي بدورها إلي زيادة عدد كريات الدم الحمراء في الجسم النحيف وكذلك يحسن هيموجلوبين الدم ويجب ان يتناول الشخص بذور الكزبرة على هيئة مسحوق حيث يؤخذ ملء ملعقة كبيرة من المسحوق ويسف بعد كل وجبة غذائية أو يمكن وضع هذه الكمية مع السلطة وأكلها جميعاً والمدة الزمنية لاستخدام الكزبرة شهر كامل.

لأى سؤال او معلومة عايزة تعرفيها بخصوص الموضوع اتركى سؤالك فى تعليق واحنا هيسعدنا الاجابة عليكى بأقصى سرعة موقع عالم ستات وبنات
  
# لقراءة المزيد من الموضوعات الجديدة #
 
- حقن البلازما للشعر للوجه للشفايف كل شئ عن بلازما الدم





- زيت الارغان الاصلي للشعر و للجسم و للبشرة


107 تعليقات

  1. السلام عليكمُ .,

    مشكورين على الوصفات الجميله والمفيدهٍ .,

    لكن انا عندي مشكله بالوزن ٍ. , تتراوح بين 53.2 > 56.9 لذلك طولي 173 ..فكل أسبوع في تزايد والاسبوع الذي يليه في تناقص .. بأي وصفة تنصحوني جزاكم الله خيرآ ..

    ردحذف
  2. مشكورة يا جميل على مرورك وبالنسبة لسؤالك ياريت توضحى اكثر وترسلى لى معلومات اكثر عن مشكلة وزنك لانى مافهمت شئ اقدر افيدك بيه

    ردحذف
  3. ana wazni talata wakhmsin ouridou an,azida ,fiwazni

    ردحذف
  4. افضل وصفة لزيادة الوزن والتخلص من النحافة
    2 ثمرةموز كبيره + كوب ونصف حليب + معلقة حليب بودر + ملعة سكر + 5 حبات تمر + 10 حبة زبيب + 2 معلقة عسل
    وحطيهم في الخلاط واشربيها مرتين في اليوم
    مرة على الريق ومره قبل ما تنامى
    يعني تعمليها مرتين في اليوم مره على الريق ومره قبل ما تنام
    واذا استمريت عليها بإنتظام ممكن تزيدك 6 او 7 كيلو في الشهر
    وبالتوفيق

    ردحذف
  5. ان اعاني من نحافه في السيقان للعلم انه جسمي مو نحيف جدا بس سيقاني نحيفات كلش انا طولي 166 ووزني 48 ياريت اشوف الحل عندك....تحياتي

    ردحذف
  6. حبيبتى رغم ان الموضة الان فى صف النحيفات الا ان من المهم ايضا ان يكون جسمنا مثل مانريد ولعلاج نحافة الساقين فافضل حل لييكى هو ممارسة الرياضة فى جيم متخصص لان زى ما فى رياضة بتخسس فى تمارين رياضية بتخن و تسمن وتعالج نحافة اجزاء الجسم لان لحد دلوقتى لاتوجد وصفة طبيعية لعلاج نحافة الساقين فصدقينى لو بداتى الرياضة بتاعة زيادة الوزن هتفيدك بسرعة جدااا

    ردحذف
  7. شكرا دكتوره تعبتك معايه ...عندي استفسار اخر بحثت عن طريق النت تمارين رياضيه لزياده الوزن لان مافي جم متخصص عدنا في العراق يفيدني لحل مشكلتي فمن عملت بحث ما حصلت تمرين ممكن يفيدني ياريت لو تقوليلي اي التمارين بالضبط الي اعملها واكون ممنونه الج لان انا زواجي بعد 3 اشهر واريد احل هاي المشكله .... وتحياتي الج دكتوره

    ردحذف
  8. حبيبتى لاشكر على واجب وفى البداية انا لست دكتورة وبالنسبة لافضل تمارين لزيادة الوزن هى رفع الاثقال ودى سهلة جدااا وهتلاقى ليها فيديوهات كثير على الانترنت وانصحك كمان انك تتناولى حبوب الخميرة فهى مفيدة جداا فى علاج النحافة بكل انواعها وهتلاقى هنا طريقة استخدام الخميرة وحبوب الخميرة لزيادة الوزن
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_3099.html

    ردحذف
  9. السلام عليكم انا اعاني من النحاف حيث طولي 1.78 ووزني 57 كلغ ياريت تقولولي عن شىء يويد وزني بسرعة علما انني جربت كل هذه الاشياء لكن دون جدوي .و انا اعاني من الديدان في البطن لكني خضعت للعلاج و انا اعالج الان ..

    ردحذف
  10. وعليكم السلام بالنسبة لسؤالك عن علاج النحافة فالوصفات دى هايلة جدااا جربها بس لازم فى الاول تتعالج من مشكلة الديدات لان مفيش اى حاجة او وصفة هتجيب معاك نتيجة طالما فى ديدان بالبطن

    ردحذف
  11. السلام عليكم انا اريد وصفة لتسمين الوجه و شكرا

    ردحذف
  12. حبيبتى جبت لك وصفة سهلة جدااا لعلاج نحافة الوجه و تسمين الوجه طبيعيا ونفخ الخدود هتلاقى الوصفة بالصور والشرح فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_3099.html

    ردحذف
  13. ممكن سؤال--حبوب الخميره كم تزيد من وزن الجسم في الاسبوع او في الشهر واذا مضره على الصحه ممكن تفولولي ايه ضررهه -وطرق استعمالها واكون ممنونه

    ردحذف
  14. من صغري وانا اعاني من النحافه ماخليت شي الا جربته اسمن شوي وارجع انقص بسرعه علم اذا اكلت كثير اسمن شوي بس من السهل انقص بسرعه قبل سنه استخدمت حبوب موسيجور وكان وزني 47 ولحين 5 بس لم تركت الحبوب احس ان وزني ينقص والشهيه رجعت مثل قبل والله تعبت من النحافه

    ردحذف
  15. بصى يا جميل حبوب الخميرة ممكن تزودك فى الشهر حوالى 5 كيلو ممكن تزيد شوية او تقل شوية حسب طبيعية كل شخص وعاداته الغذائية

    ردحذف
  16. بصى يا جميل النحافة عندك ممكن تكون ليها علاقة بالوراثة لهذا يجب بذل مجهود اكثر لان علاج النحافة عندك هياخد شوية وقت ولازم تداومى على الوصفات لوقت طويل وفى الرابط التالى وصفات حلوووة اوى لعلاج النحافة وزيادة الوزن بسرعة
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/11/blog-post_4540.html

    ردحذف
  17. انا برضع وعايزه اتخن انا عمرى 20 سنه ووزنى 52 ك

    ردحذف
  18. انا عمرى 20 سنه ووزنى 52 ك وبرضع من تسع شهور وعايزه جسمى يزيد اعمل ايه ارجوكى ردى عليا وبسرعه

    ردحذف
  19. بصى يا جميل عليكى بالحلبة ودى هتفيدك جدا جدا فى زيادة الوزن وعلاج النحافة وادار الحليب للرضاعة ولوعايزة وصفات مجربة لزيادة الوزن ادخلى على الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_30.html

    ردحذف
  20. انا بحاول اطخن و لما ببتدى احس انى طخنت بيبقا بطنى وبس مهما ماكل بطنى بس اللى بتكبر عايزة حل انا عايزه اطخن مناطق معينه زى الايد و الرجل ومنطقه الصدر

    ردحذف
  21. بصى يا قمر واضح ان طبيعة جسمك مختلفة شوية وعلشان كده كل الاكل اللى بتحاولى تزودى بيه وزنك بيعمل لك مشكلة فى ظهور البطن اكثر وطبعا ده شئ غير جيد لانك هتتخلصى من النحافة بس هتدورى على حل للتخلص من البطن ولو عايزة تتخلصى بالطريقة الصحيحة من النحافة وتزودى وزنك دون ظهور مشكلة البطن افضل شئ ليكى هو ممارسة الريضة المخصوصة لزيادة الوزن

    ردحذف
  22. أنا أعاني من النحافة و أخدت وصفة الحمص و اللبن لكن ما كانت ولى نتيجة لكن أنا أصليا و جهي عامر لكن باقي جسمي ضعيف أعطني الحل

    ردحذف
  23. حبيبتى مشكلة النحافة ممكن علاجها باتباع بعض النصائح والوصفات المفيدة جدا لالزيادة الوزن وجبت لك اليوم وصفات حلوووة اوى لعلاج النحافة والحصول على جسم رائع هتلاقيها فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_30.html

    ردحذف
  24. ممكن نطخن من بعد استعمال خميرة البيرة و لكني اخاف ان يمر وقت وجيز وانحف مرة اخرى.هل هذه لخميرة مضمونة ان فعاليتها ستدوم؟؟؟؟

    ردحذف
  25. طبعا الخميرة مفيدة جداا للتخلص من النحافة ولزيادة الوزن وهى ان شاء الله هتجيب معاكى نتيجة لو التزمتى بوصفة دكتور جابر القحطانى وبالنسبة لانك ترجعى نحيفة وتخسى فده امر نسبى يختلف حسب طبيعة كل جسم

    ردحذف
  26. جزاكم الله عنا خيرا

    ردحذف
  27. حبوب الخميره البيره من عطار منشتريها ؟؟ وانا نحيفه ونفسي انصح ولله :)

    ردحذف
  28. عنا بي فلسطين برضو منلاقيها حبوب خميره البيره هيك الاسم

    ردحذف
  29. حبوب الخميرة موجودة بالصيدليات ومش موجودة عند العطار ولو مالقيتهاش خالص ممكن تستخدمى الخميرة العادية الطازجة خميرة الخبز يعنى

    ردحذف
  30. لو سمحتى اختى الخميره العاديه ما عندها اى اضرار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  31. حبيبتى الخميرة مالهاش اى اضرار مادام مفيش عندك مشكلة صحية والدكتور يكون منعك منها

    ردحذف
  32. طبعا الوصفات دى مضمونة لان فى ناس كثير جربوها وقالوا انها حلوة بس مفيش حاجة مضمونة 100%

    ردحذف
  33. انا وزني 50كيلو وباخد الخميرة من فترة اكتر من شهر انا وزني زي ماهو مزتش ولا حاجه اعمل ايه

    ردحذف
  34. بصى يا جميل اول شئ لازم تعمليه هو عمل التحاليل الطبيه والذهاب لطبيب لان النحافة ممكن يكون سببها مرضى وممكن يكون فى ديدان بالبطن او فقر دم ولوعالجتى الحاجات دى هتتخلصى نهائيا وللابد من النحافة وعلى فكرة هى علاجها سهل وبسيط بس لازم يكون باشراف الطبيب

    ردحذف
  35. سلام دكتور انا كل عام وزني ينقص.وزني الان 57 كيلو.وطولي1.74.ساعدني بوصفة ارجوك .كل زملائي متوسطون الا انا.كرهت نفسي.ساعدني.

    ردحذف
  36. حبيبى فى البداية انا لست طبيبة وبالنسبة لعلاج النحافة ففى طريقة سهلة وبسيطة لزيادة الوزن تتلخص فى كلمتين وهما ( اقراص الخميرة ) وطبعا الخميرة من الاشياء المفيدة جدااا فى علاج النحافة ولتسمين الجسم والوجه بسرعة وهتلاقى الطريقة لاستخدام حبوب الخميرة بالصور والشرح فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_3099.html

    ردحذف
  37. السلام عليكم دكتور اناقرأت كثير ان اخذ حبوب خميرة البيرة قبل الاكل بينحف لانه بيعطي شعور بشبع وبعد الاكل بتسمن ,, انا صار لي أربع ايام باخذها قبل الاكل لغرض التنحيف ولما قرأت موضوعكم خفت ,, ماعرفت شو الصح؟؟؟؟؟؟؟ بليز جاوبوني

    ردحذف
  38. حبيبتى انا مش دكتورة وبالنسبة لحبوب الخميرة فهى مفيدة فى فتح الشهية وتنظيف البطن وهى مفيدة فى علاج النحافة وليس السمنة لان الخميرة فاتح شهية

    ردحذف
  39. السلام عليكم لو سمحتي ممكن تساعديني انا طولي 157 ووزني 45 وكتير نحيفة من منطنقة الذراعين واليدين بشكل عام ومنطقة الصدر ممكن تساعدين الله يسعدك

    ردحذف
  40. وعليكم السلام حبيبتى جبت لك طريقة التخلص من النحافة و افضل طريقة مجربة لزيادة الوزن من الدكتور عادل عبد العال هتلاقيها بالصور والشرح فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_30.html

    ردحذف
  41. salem ana tolli 1.83 wa wazni 70kg.baghi Nwsal l wazn mitjali bghiiit chi wasafat mojaraba bach nziiid l wazn

    ردحذف
  42. بالنسبة لعلاج النحافة فاسهل حاجة ممكن تعمليها هى تناول اقراص الخميرة وكمان فى وصفة سهلة جداااا لزيادة الوزن وهى عصير الحليب بالعسل والموز وده بتشربيه يوميا 3 مرات هينور وجهك ويزود وزنك وهيخلى جسمك حلو و ملفوف

    ردحذف
  43. انا طولى 165ووزنى 54 واعانى من النحافه بالرغم من انى ضعيفة الاكل ومابشربش سوايل ونفسى اتخن انا كنت تخينه وبعد الجواز ب 6 شهور خسيت عايزة اتخن اعمل ايه

    ردحذف
  44. حبيبتى انتى لازم تعرفى ان مفيش حد ينفع يتخن من غير ما يأكل فاول حاجة لازم تعمليها هى الاهتمام بتناول الاغذية والمشروبات الغنية بالسعرات الحرارية وكمان من المفيد جداا انك تاخدى اقراص الخميرة لانها مفيدة جدااا فى التخلص من النحافة وكمان من المفيد استخدام الوصفات اللى بتعالج النحافة مهتلاقى افضل واسهل الخلطات لعلاج النحافة بالجسم وجعل الوجه ممتلئ هتلاقى الطريقة بالشرح والصو فى الاربط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/11/blog-post_7059.html

    ردحذف
  45. هل الخميرة تنفع للاطفال اعمارهم سنتين

    ردحذف
  46. السلام عليكم ازيك يادكتورة انا عندى ابنى 3 سنين نحيف جدا ومش بيرضه ياكل انا بغصب عليه برضو مابيرضاش وزنه 13 كيلو وطويل بس مش عارفه اعمل ايه معاه ساعدينى والنبى يادكتورة وكشفتله كتير وبرضه مفيش فايده

    ردحذف
  47. لو سمحتى يادكتورة انا معايا ابنى 3 سنين وضعييييييييييييييف ومابياكلش مش عارفه اعمل ايه ارجوكى ساعدينى

    ردحذف
  48. افضل شئ للتعامل مع الاطفال تحت سن الثلاث سنوات هو استشارة طبيب الاطفال فى شئ يخص الطفل

    ردحذف
  49. وعليكم السلام حبيبتى فى الاول انا مش دكتورة بس على فكرة الوزن المناسب للاطفال بيتحدد على حسب عدة عوامل يعنى ممكن الطفل يكون طويل شوية وبالتالى طوله ده بيخليكى تحسى انه نحيف مع ان وزنه طبيعى نصيحتى ليكى الذهاب لدكتور تغذية لعمل بعض التحاليل لمعرفة السبب فى النحافة عند ابنك وبعد ما هتعرفى السبب هيكون العلاج سهل وسريع جداااا ان ا الله

    ردحذف
  50. habibti ana o3ani mina anahafa lakin wajhi nahif aktar o3ala tol chahib min fadlik cho a3mil law samahti

    ردحذف
  51. انا وزنى45 وطولى160 عايزة حل انا نفسيتى تعبت كل اللى يشوفنى يخيل عليا

    ردحذف
  52. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى وهتلاقى فيه افضل طرق علاج للنحافة بالاعشاب وبالطرق الطبيعية المجربة والفعالة
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_30.html

    ردحذف
  53. حبيبتى بالنسبة لعلاج نحافة الوجه والتخلص من شحوب الوجه نهائيا فادخلى على الرابط التالى هتلاقى طرق علاد النحافة وخصوصا نحافة الوجه و نحافة الثدي
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_30.html

    ردحذف
  54. ene 3omri 20 sna o3ani mn nahafa fi moakra w w nahafa besefa ama arjouk mosaadati leino kreht hali w badi sir tkina chway

    ردحذف
  55. حبيبتي ادخلى على الرابط التالى وهتلاقى اقوى وافضل الطرق لتكبير المؤخرة بالصور
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/05/blog-post_27.html

    ردحذف
  56. انا وزنى حوالى 42 كيلو وطولى 150 سم وسنى 16 سنه وعاوزه احلى واصفه عشان انا بجد زهقت وجسمى نحيف اوى

    ردحذف
  57. سلام.انا بدي ازيد وزني بس انا بسمن الا بمناطق معينة من الجسم و خاصة البطن .ارجو المساعدة. و ايضا لم اعرف الرياضة لزيادة الوزن.

    ردحذف
  58. السلام عليكم انا باخد حبوب الخميرة دى من الصيدلية وبيقولوا ان مفعولها سريع بس معملتش معايا حاجة لحد دلوقتى انا باخدها من شهر انا محتاجة وصفة متجربة جدا وسريعة

    ردحذف
  59. انا عايزه خلطه للتتخين بس تكون مكونتها فى البيت

    ردحذف
  60. اسرع واسهل حاجة لزيادة الوزن هى عصير الموز باللبن والعسل والسكر ده نتيجته مضمونة بس اهم حاجة الاكثار من تناوله على مدار اليوم على اكثر من مرة فى اليوم

    ردحذف
  61. عايزه طريقه لزيادة الوزن فى خلال اسبوع وتكون مكوناتها سهله وموجوده فى البيت

    ردحذف
  62. حبيبتى لزيادة الوزن بشكل سريع وصحى ادخلى على الرابط التالى وهتلاقى احلى خلطات و وصفات زيادة الوزن المجربة والفعالة
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/11/blog-post_4540.html

    ردحذف
  63. سلام انا بنت في عمري 18 سنة وزني 47 كغ وطولي 1.61 م
    جربت كل الخلطات الموجودة في السوق وحتى الادوية ولكن مازاد وزني ولو ب 500 غ اريد ان اسمن باي طريقة ومستعدة اكل اي شيء الا الحلبة من فضلكم اعينوني

    ردحذف
  64. السلام عليكم دكتور العزيز انا اعاني من حموظة في المعدة وعملت ثلاثة مناظير وكلها اجمعت على انها حموظة واعاني من صعوبة في بلع الطعام ولكن الان اعاني من نقص في الوزن حيث نقص وزني اكثر من عشرة كيلو جرام علما بان طولي 185 ووزني الان 60 كيلو ماهو العلاج المنماسب لزيادة الوزن و للتخلص من الحموظة وصعوبة في بلع الطعام علما بان اصبح مظهري غير متناسق بسبب نقص في الوزن وجميع الناس لاحظة ذلك ارجو ارسال حلا لذلك .

    ردحذف
  65. سلام عليكم
    أنا شخص طولي 1.70 ووزني 45كلغ رغم تناولي للأغذية وزني لايزيد مع العلم أن معي القلون وعمري 18 ماذا أفعل

    ردحذف
  66. انا عاوزة وصفة لزيادة الوزن خلال اسبوع واحد بس تكون النتيجة مضمونة لانى انا نحيفة جدا ومحتاجة انى ازيد علشان جسمى يكون متناسق 20 كيلو وعاوزة كدة قبل مااروح اسافر للكلية ودة خلال اسبوع فى وصفة ازيد 20 كيلو فى اسبوع

    ردحذف
  67. لوسمحة اشتي وصفه للتسمين الجسم بسهوله وبسرعه للجسم كامل وازني الان 35كيلو بس ممكن وصفه

    ردحذف
  68. لوسمحة اشتي وصفه لتنقيص الوزن بسهوله وازني 90 مش عارفه التخلص منه ضروري او علاج لسد الشهيه لوسمحة

    ردحذف
  69. انا فتاه بسن 17 و ونحيفه جدا جدا .. فعاوزه وصفه اسهل من دا و تجيب نتيجه مضمونه و تزود وزنى لوزن معقول لو سمحت .. محتاجه هي الوصفه ضروري

    ردحذف
  70. بعد ازنك كنت عايزه استفسر عن كلا من الحلبه والخميره هل هن مضرات بالحمل ام لا تؤثر الرجاء الافاده

    ردحذف
  71. اريد علاج النحافه جربت كثير من العلاج ولا فاد شي هل تقدر تفيدنا بشي من عندك اقدر اسمن قليل

    ردحذف
  72. السلام عليكم انا شخص اعاني من النحافة عمري 24 سنة طولي 1.77 اما وزني 56 ك اريد نصائح وشكرا

    ردحذف
  73. انا طولي 180 سم ووزني 57 اريد وصفه لزيادة الوزن وشكرآ

    ردحذف
  74. بالنسبة للحوامل فافضل شئ هو عصير الحليب بالموز والعسل لانه هيفيد الام والجنين بشكل كبير وكمان بيعالج النحافة بشكل سريع جداااااا

    ردحذف
  75. انا وزني 43 وطولي 167 وكانت صحتي الحمد لله كويسه بس من سنتين نزل وزني وصار كده بس انا كنت 54 وجربت كل الخلطات واشتريت اكتر من نوع ورحت للدكتور وعملت كل التحاليل وما طلع معي أي شي افيدوني افادكم الله وشكرا جزيلا لكم

    ردحذف
  76. انا مشكلتى وزنى 47 بس مشكلتى نحيفه وعايزة اسمن شويه اعمل شنو والمشكله إنى باكل بس مابظهر فينى افيدونى بنصايحكم

    ردحذف
  77. افيدونى انا عايزة اتخلص من النحافه

    ردحذف
  78. حبيبتى ممكن تستخدمي الخميرة لتسمين الجسم وعلاج النحافة وهتلاقى طريقة استعمال الخميرة هنا بالشرح و الخطوات
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_3099.html

    ردحذف
  79. انا عايزه وجهى يتخن من غير جسمى يا ترى ينفع ؟؟

    ردحذف
  80. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى هتلاقى خلطات لتسمين الوجه وعلاج الوجه النحيف طبيعيا
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/09/blog-post_6961.html

    ردحذف
  81. ارجوكم ساعدوني اريد ان اسمن بسرعة جربت كل شيء و ما نفع معي

    ردحذف
  82. انا باكل كتيير جدا ومش بتخن خالص وجسمي جلد على عظم ومش عارفه اعمل ايه للمعلومه انا باكل شيكولاتا كتير

    ردحذف
  83. عندى بتى قصيره ومتعفده من قصرها وزايدا على ذلك عندها كيس دهنى تحت الرقبه

    ردحذف
  84. هل اكل الحلبة غير مطحون يسبب رائحة

    ردحذف
  85. ممكن لما تكتبوا الوصفات تكون المكونات باللغة العربية الفصحى حتى نفهم ماهي هذه المكونات لانو لكل منطقة تسمية

    ردحذف
  86. حبيبتى لو عايزة تتخنى بسرعة لازم تعرفى السبب فى النحافة اللى عندك وتعالجيه بعدها تستخدمي خلطات تسمين الجسم وعلاج النحافة بس لازم فى الاول تعالجي السبب

    ردحذف
  87. حبيبتى انتى بتقولى انك بتاكلى كثير اوى وخصوصا الشيكولاته وبالتالى انتى لازم تذهبي للطبيب لاجراء تحاليل لمعرفة اذا كان فى بطنك ديدان لان الديدان ممكن تسبب النحافة الشديدة بالرغم من تناول كميات كبيرة من الطعام

    ردحذف
  88. نا كان وزني 53 لما اكلت الخميرة لمدة شهر وزني الان 67 وما زلت اكلها

    ردحذف
  89. حبيبتى فى علاج لقصر القامة وفعال بس لازم يكون قبل البلوغ ممكن تروحى للدكتور لو بنتك لسه مبلغتيش ممكن تطول وكل ماتروحى بدرى يكون افضل اما بالنسبة للكيس الدهني فده الافضل طبعا استشارة الطبيب المتخصص

    ردحذف
  90. انا وزني 52 كيلو وطولي 1.64 وعاوزة اسمة وحابة اجرب خميرة البيرة بس خايفة انو ما بتعملي شي

    ردحذف
  91. مرحبا دكتورة انا بحاجة لمساعدتك كتير كتير أنا عندي مشكلة اني نحيفة كتير والنحافة هاي سببت عندي مشكلة نفسية بدي أخلص من هاي النحافة بأي شكل أنا عمري 23 وزني صرلي زمان ما توزنت لحتى أعرف بس أنا بشك انو ممكن يكون45 او أقل وأنا مش قادرة أروح أتوزن لحتى ما أنصدم اكتر وتتعب نفسيتي ع العلم انو انا عندي شوية مشاكل اجتماعية ومن النوع يلي بفكر كتير كتير وحاسة انو هاد الشي مأثر عليي وما مخليني يزيد وزني هل التفكير الكتير الو دور في النحافة أنا بحاجة لمساعدتك بدي أي شي يخليني أنصح بأي شكل الله يخليكي دكتورة ساعديني لأتخلص من النحافة أي وصفة ممكن تساعدني لحتى يتغير شكل جسمي ووجهي كمان ينصح شو الطريقة المناسبة الرجاء الرد وأنا بقدملك كل الاحترام والتقدير 

    ردحذف
  92. عفوا دكتور انا بدى انصح الناس ان خميرة كتير خطير لشخص عندها ربو allergic asthma انا استخدمت خميرة وحساسية زادت حاليا بستخدم علاج لها لشهرين

    ردحذف
  93. أنا عمري 14 وطولي 151 ووزني 40 وأعاني من النحافة و نصحوني بأكل الموز و الحليب و لكن لم يحدث شيء فانصني يا دكتور

    ردحذف
  94. مسـاء الخير ..
    أنا عمري 21 سنة طولي 159 ووزني 49 ثابت لا بزيد لا بنقص
    المفروض أني زيد 10 كيلو بس مو لاقية حل !!
    حاولت أكتر من مره بس مو قادرة أكل بالغصب يعني لما اشبع ماعاد فيني أكل
    ومشكلتي مو قادره أستمر علي الوصفات

    ردحذف
  95. السلام عليكم
    انا اعاني من النحافة منذ الصغر فإذا قمت باتباع وصفة الموز والحليب والعسل...... المذكورة سابقا كم ازيد من الوزن في الشهر?

    ردحذف
  96. انا برضع بقالى 3 شهور وحاسه انى بخس مع انى باكل كويس وباكل تمر بس مش ديما وبشرب حلبه بس مش باستمرار وانا اصلا نحيفه انا طولى 168 ووزنى قبل الحمل كان 58 وبعد الولاده بقه 56 وانا محتاجه اتخن حبه وخايفه اخس من الرضاعه كتير ومش عرفه اعمل اى ياريت رد بسرعه لان نفسيتى تعبانه بجد

    ردحذف
  97. انا هجرب موضوع الخميره ده علشان نفسى اخن

    ردحذف
  98. انا عايزة حاجة تتخن خدودى

    ردحذف
  99. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى هتلاقى وصفات مجربة لتسمين الخدود وعلاج نحافة الوجة
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/08/blog-post_9.html

    ردحذف
  100. هل الخميرت مفيدت لمرضعات ام ضارت

    ردحذف
  101. انا عندى مشكلة لان وزنى يزيد ثم يقل وانا اريد وزنى فى الزيادة وليس لى قدرة كبيرة على الاكل الكثير ماذا افعل جزاك الله خيرا

    ردحذف
  102. السلام عليكم
    اريد ان اعرف هل يوجد زيادة وزن بعد سن 30 و شكرا

    ردحذف
  103. لوسحت يا دكتور انا خسيت جدا بعد الولاد ة مع الرضاعة شكلى بقى وحش حدا كل يوم بخس عن اليوم اللى قبل مش عرف اعمل ايه نفسيتى بقت وحش بسب الموضوع ديه

    ردحذف
  104. ممكن امشي على اقراص الخميرة بدون خلطات لمدة 6شهور تجيب نتيجة لوسمحت يادكتور

    ردحذف
  105. انا نحيفة وراثيا من ابى وعندى ١٥ سنة وباخد الخميرة ومش عارفة اخد اية دلوقتى وبيقولولى انا النحافة الوراثية. ملحاش علاج ممكن حد يساعدى

    ردحذف

إرسال تعليق

أحدث أقدم