علاج البقع البنية , لازالة البقع البنية , البقع السوداء , ازالة البقع البنية , ازالة البقع , علاج البقع السوداء
مشكلة البقع السوداء والبثور التي تظهر على البشرة، والتي تترك آثاراً على البشرة وتسبب العديد من المشاكل ، ولكي تتخلصي من البقع السوداء والبثور يمكنك استخدام العلاجات الطبيعية التالية:
وصفة الليمون لعلاج البقع والبثور:
المكونات:
• نصف ثمرة ليمون
• كوب حليب طازج

الطريقة:
تعصر ثمرة الليمون ويضاف إليها نصف كوب حليب طازج ثم يترك لمدة نصف ساعة، بعد ذلك يوضع الخليط على الوجه قبل الذهاب للنوم، ويساعد هذا المزيج في القضاء على الشوائب والبثور التي تظهر على البشرة.

وصفة عصير الطماطم للتخلص من البثور:
المكونات:
- ¾ كوب من عصير الطماطم
- عصير نصف ليمونة
-7 أوراق من النعناع المهروس والملح الأسود
الطريقة:
يضاف عصير الليمون إلى عصير الطماطم ثم تضاف أوراق النعناع المهروس، ويشرب العصير كل يوم صباحاً ومساءاً لمدة أسبوع، يسهم هذا العصير بدرجة كبيرة في علاج البثور والبقع السوداء كما أنه يساعد على تخفيف الإمساك وإزالة السموم من الجسم.

وصفة الليمون والطماطم لبشرة بلا شوائب:
المكونات:
• عصير ليمونة
• ثمرة طماطم ناضجة

الطريقة:
تعصر الليمونة وتضاف إليها ثمرة الطماطم ويمزجان جيدا، ثم تفرك البشرة بالمزيج ويترك على البشرة حتى يجف ، ثم تغسل البشرة بعد ذلك وتجفف بلطف.

ملاحظة: اذا احسستي بأي حساسية او تهيج خلال استخدام هذه الخلطات قومي بغسل وجهك بالماء 

تفتيح الاماكن الداكنة بالجسم فى المنزل اقوى خلطات لازالة البقع البنية من الجسم




لأى سؤال او معلومة عايزة تعرفيها بخصوص الموضوع اتركى سؤالك فى تعليق واحنا هيسعدنا الاجابة عليكى بأقصى سرعة موقع عالم ستات وبنات

82 تعليقات

  1. مراحب
    اريد وصفة تخلص من كلف فوق شفايف بقع سوداء

    ماذا افعل . لانة يسبب لي احراج كانة شنب

    ردحذف
  2. بصى يا جميل منطقة ما حول الفم منطقة جلدها رقيق جدااا وبتحتاج عناية رهيبة وتغذية ولما ما بهتمش بيها بيظهر فيها سواد وبقع سوداء
    ونصيحتى ليكى هى
    اولا لازم تعملى ماسكات لتبيض المنطقة دى وتغذيتها مثل
    ماسك العسل واللبن الحليب وده عبارة عن معلقة عسل ومعلقة لبن وبتعمليه يوميا وتضعيه على منطقة حول الفم لمدة 15 دقيقة ويصلح للوجه كله بس مرتين فى الاسبوع فقط
    وممكن تعملى كمان ماسك الحليب وبودرة البرتقال وهو كالتالى
    تجيبى قشر برتقالتين وتجففية فى الشمس لعدة ايام بعدها تطحنى القشر الناشف فى المطحنة وتضعى البودرة فى برطمان زجاجى وتاخز منه معقلة وتخليطه مع اللبن الحليب وتضعيه على الوجه ومنطقة حول الفم لمدة 15 دقيقة وبعدها يشطف الوجه
    ثانيا
    اهم شئ فى علاج سودا حول الفم هو انك تشربى كل حاجة بالشالموه وكمان تاكلى الفواكه بالشوكة والسكينة علشان احماض الفاكهة بتسمر منطقة حول الفم وكمان تخلى بالك وانتى بتغسلى اسنانك ان المعجون لايصل الى خارج الفم واتمنى انك تخبرينا بالنتائج بعد تجربة الوصفات دى

    ردحذف
  3. أريد وصفة للتصفية الوجه من كل البقع والهالات والحب

    ردحذف
  4. انا عايزة حاجة واحدة منهم استعملها كل يوم واللبن معلب ولا عادى من الماركت وكمان اللبن والليمون سوائل مش هيفضلو على البشرة

    ردحذف
  5. ماسكات للبشرة لتنظيف و تنقية البشرة وتبييض الوجه على حسب نوع بشرتك
    البشرة الدهنية:

    - امزجي زلال البيض مع ملعقة من الخل وأخرى من خميرة البيرة مع ماء الورد .
    - ضعي هذا المزيج على البشرة لمدة 10 دقائق .
    - اغسلي وجهك بعد ذلك بالماء الفاتر والصابون .

    البشرة الجافة:

    - اخلطي صفار البيض مع ملعقة من عسل النحل و نقطتين من عصير الليمون .
    - ضعي الخليط على وجهك وعنقك لمدة نصف ساعة.

    وهناك قناع آخر للبشرة الجافة مكون من الأفوكادو مع اللبن الزبادي ونصف ملعقة عسل نحل.

    البشرة الحساسة: :)

    - امزجي ملعقتين من النشا مع ماء الورد.

    ردحذف
  6. بصى حبيبتى لا يمكن انك تستعملى الوصفات دى يوميا لانك كده هترهقى البشرة جدااا ممكن تعملى الوصفة مرتين بالاسبوع او ثلاث مرات بالكثير ولو عايزة وصفة سريعة جربى وصفة عصير الطماطم اكيد هتعجبك

    ردحذف
  7. انا على وجهي ليست بقع انما من منطقة الانف الى غاية الدقن عندي اسوداد هده المنطقة ارجوك ساعديني لانو عرسي قرب كتير

    ردحذف
  8. بصى يا جميل المنطقة حول الفم ومنطقة الانف منطقة بتحتاج الى عناية وانصحك باستخدام كريمات الترطيب باستمرار لان نقص التغذية بالمنطقة دى بيسبب الاسمرار
    ولعمل وصفة لتفتيح السواد حول الفم ومنطقة الانف ممكن تعملى الاتى
    المكونات
    قشره ليمونه وعصيرها+قشره برتقاله وعصيرها+ملعقه دقيق+ملعقه زيت لوز اخلطيهم جيدا واستعمليها مرتين اسبوعيا

    ردحذف
  9. انا بشرتي مختلطة دهنية من الذقن والانف وجافة من الجوانب اعتني بيها الزاي

    ردحذف
  10. حبيبتى البشرة الدهنية بتحتاج للعناية والتنظيف بشكل دائم واليك وصفة الشوفان لتنظيف وتنقية البشرة المختلطة
    وصفة الشوفان لتنظيف البشرة المختلطة:
    بتجيبى معلقتين من الشوفان وحوالى ثلاثة اربع كوب ماء و تضيفى الشوفان إلى الماء ثم يرفعان على النار حتى الغليانوبعدها تهدئ النار على الخلطةوتتركيها غلى على الهادى لمدة 5 دقائق ثم يتم تصفية السائل ويتم استخدامه كماسك للبشرة والرقبة بعد تبريده وتتركى الماسك على البشرة حتى يجف، ثم تغسل البشرة بالماء الفاتر وبعدها تجيبى قطنة بماء الورد وتمرريها على وجهك

    ردحذف
  11. انا عندي بقع سوداء وبدي طريقة جيدة لازالتها كوصفة الليمون كم استعملها من مرة بالاسبوع وكم دقيقة اخليها على وجهي.

    ردحذف
  12. حبيبتى ممكن تستعمليها مرتين بالاسبوع وتتركيها من 10 الى 15 دقيقة

    ردحذف
  13. انا عندى بقعة داكنة فى وجهى اعانى منها منذ سنين ولا كريمات ولا اعشاب عملت اى شى ليها بس اوقات تفتح واوقات تغمق وانا بشرتى دهنية اعمل اية

    ردحذف
  14. حبيبتى افضل شئ يخلصك نهائيا وبشكل سريع من البقع بالوجه التى لاتزول بالوصفات الطبيعية هو البيلنج او التقشير وهنا هتلاقى كل شئ عن تقشير البشرة وفوائده من عالم ستات وبنات
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_308.html

    ردحذف
  15. انا عندى سواد حوالين العين وفى مناطق ف الوجه وجربت كريمات كتير وبردو موجوة مع العلم انا منقبه

    ردحذف
  16. بصى يا جميل فى خطوة اولى فى علاج السواد حول العين وهى معرفة اسباب ظهور السواد لان ممكن تكون الاسباب وراثية او اسباب مرضية يجب علاجها فى البداية ولن تاتى معك الكريمات او الماسكات بتيجة الا اذا عالجتى السبب وراء ظهور سواد بمناطق البشرة

    ردحذف
  17. السلام عليكم هل ماسك الحناء مع العسل يعطي لون على البشرة اريد اجابة سريعة و شكرا

    ردحذف
  18. حبيبتى لا تقلقى لن يعطى الماسك ده لون سئ الى بشرتك المهم انك ما تتركيهوش على بشرتك اكثر من الوقت المحدد لعمل الماسك

    ردحذف
  19. من فضلك ياقمر انا عايزة احسن طريقة لتفتيح الاماكن الحساسة

    ردحذف
  20. جبت يا حبيبتى ملف كامل للعناية بالمنطقة الحساسة وطريقة تبييض المناطق الحساسة بالجسم طبيعيا
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/02/blog-post_4139.html

    ردحذف
  21. ازيك ياقمرارية
    انا عجبنى الموقع اوووى
    واتمنى انك تسااعدنى ف اسئلتى
    ممكن؟؟
    لوسمحتى عايزة وصفة فعالة لازالة الرؤؤس السوداء

    ردحذف
  22. شكرا يا جميل على ذوقك وبصى فى الرابط التالى هتلاقى وصفات روووة للرؤوس السوداء
    http://setatwebanat.blogspot.com/2011/12/blog-post.html

    ردحذف
  23. السلام عليكم

    انا محتاج وصفه لازاله البقع السودا وحبوب الشباب وتفتيح البشره

    ردحذف
  24. وعليكم السلام لو عازة وفة حلوة للبقع السوداء وازالة حب الشباب هتلاقيها باصور والشرح فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/03/blog-post_5.html

    ردحذف
  25. هذه الوصف للبشرة الدهنية كمان

    ردحذف
  26. طريقة لتخفيف شعر الحسم وخاصة المناطق الحساسة لو سمحتي وشكرا على النصائح الجميلة

    ردحذف
  27. فى طريقة للدكتور عبد الباسط سيد لتخفيف نمو الشعر بنبات السعد وهتلاقيها بالصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/11/blog-post_991.html

    ردحذف
  28. انا وجهي بة بقع لونها بني اريد طريقة حلوة جدا لو سمحت

    ردحذف
  29. حبيبتى ممكن تعملى ماسك الطمى للتخلص من البقع السوداء بسرعة وهتلايه بالشرح والصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_6362.html

    ردحذف
  30. انا عندي بقع سوداءجافه في بعض مناطق الوجه

    ردحذف
  31. بصى يا جميل جبت لك ماسك سهل وحلو اوى للتخلص من البقع السوداء هتلاقيها فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_6362.html

    ردحذف
  32. انا عندى جبوب فى وجيه وبعمل كل يوم نصف لمونه فى وجيه ومفيش فيدا

    ردحذف
  33. حبيبتى انتى بتقولى ان بتعمل ماسك الليمون وماجبش معاكى اى نتيجة يبقى طبعا لازم تغيره وتعرفى ان مش مناسب لبشرتك وبعدين ازاى تحطى ليمون على بشرتك يوميا وبدون اى اضافات حيبتى انتى كده بتضرى بشرتك جدااا وصيحتى ليكى انك تريحى بشرتك كام يوم وبعد كده تستخدمى وصفات مضمونة لعلاج حب الشباب

    ردحذف
  34. السلام عليكم بارك الله فيك اريد طريقة للتخلص من البق الغامقة من الخدود

    ردحذف
  35. وعليكم السلام حبيبتى جبت طريقة سهلة للتخلص من البقع الغامقة بسرعة وهتلاقى الطريقة بالكامل فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_6362.html

    ردحذف
  36. انا في وجهي كثير من البقع السوداء ساعدونييييييييييي

    ردحذف
  37. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى هتلاقى فيه افضل ماسكات البشرة للتخلص من البقع السوداء الموجودة بالوجه
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_1789.html

    ردحذف
  38. انا عندى بقع سوداء فى وجهى وجربت انواع الكريمات ومفيش فايدة

    ردحذف
  39. انا عندى بقع سوداء فى وجهى كيف اتخلص منها

    ردحذف
  40. حبيبتى جبت ماسك حلو اوى لعلاج البقع السوداء والتخلص منها هتلاقيها بالصور والشرح فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_1789.html

    ردحذف
  41. السلام عليكم انا وجهي اسمر من يدي وابي اابيض وجهي

    ردحذف
  42. افضل ماسك لتبيض البشرة وجعل الوجه ابيض هتلاقى الطريقة بالشرح بالتفصيل فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/04/blog-post_3679.html

    ردحذف
  43. انا وجهي اصبح مليءا بالبقع السوداء وهدا نتيجة اثر حب الشباب ماهو الحل

    ردحذف
  44. حبيبتى فى ماسكات للبشرة للتخلص من اثر الحبوب بالوجه هتلاقى الطريقة بالشرح والصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_265.html

    ردحذف
  45. اني عندي على انفي منطقة سمراء
    كيف يمكن معالجتها

    ردحذف
  46. حبيبتى جربى ماسك الشوفان واللبن الرايب لازالة السواد حول الانف وهتلاقى الطريقة بالتفصيل والشرح فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_9948.html

    ردحذف
  47. إخواني لدي بقعة سوداء صغيرة في الوجه هل هناك احتمال ان تزول بوصفة الليمون و الحليب و شكرااااا

    ردحذف
  48. بالنسبة للبقعة بوجهك فهى لو حديثة الظهور ببشرتك فممكن لونها يخف شوية مع المداومة على خلطات علاج وازالة البقع بالوجه بس لو البقعة دى موجودة بالبشرة من فترة فافضل طريقة للتخلص منها هو ازالتها بالليزر

    ردحذف
  49. دخيل الله مليت من الكلف ............. ارجوكم وصفة للكلف وطريقة استخدامها ... ولنضارة الوجه ايضا

    ردحذف
  50. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى هتلاقى طريقة ازالة الكلف بوصفة طبيعية من الدكتور عبد لباسط السيد هتلاقيها بالشرح والصور
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/11/blog-post_991.html

    ردحذف
  51. مرحبا لو سمحتي انا عندي بقع سوداء صغيرة بمنطقة الذقن وهي ما الها زمان على بشرتي هل من الممكن ان تزول لوصفة الليمون والحليب

    ردحذف
  52. السلام وعليكم لو سمحتي انا يظهر بوجهي حب شباب بعد فتره مكان الحبه يظهر بقع سوداء ساعدوني زواجي بعد شهرين

    ردحذف
  53. وعليكم السلام حبيبتى ادخلى على الرابط التالى وهتلاقى طريقة مجربة للتخلص من حب الشباب
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/07/blog-post_1598.html

    ردحذف
  54. اريد معرفه اسرع الطرق لازالة البقع السوداء من الوجه فى المنزل

    ردحذف
  55. وصفةسهلة ومضمونة لازالة البقع الداكنة من الوجه ووصفة لتكبير الصدر

    ردحذف
  56. السلام عليكم انا عندى فى بقع سوداء فى الظهر وفى الزراعين تعروجات سوداء واستخدمت ادويه كتير ولا تروح

    ردحذف
  57. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى وهتلاقى طرق سهلة وبسطة للتخلص من البقع السوداء بالوجه
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_26.html

    ردحذف
  58. بصى يا جميل ادخلى على الرابط التالى وهتلاقى وصفات لتكبير الثدي
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/05/blog-post_6.html

    ردحذف
  59. انا عايزه اعرف بس انا عندى ف رجلى مكان اى تعويره بقعه سوده مش عايزه ترود اصارها ياترى ف وصفه تضيع الاثر ده

    ردحذف
  60. السلام عليكم انا لدي فم غامق شوي بدي شي سهل لتفتيحه بليز وايضا ازالة شعر الوجه نهائيا

    ردحذف
  61. ارجوك عرسي بعد شهر واني قاعده انعاني من بقعه لوناداكن علي خدي اليمين فقط وهيا كبير واي قناع طبيعي نحطه على الوجه بيجفف البشره جدا والكريمات بتعملي حسسيه بالوجه ارجوووووك انك تساعديني

    ردحذف
  62. واووو وصفه لها تثير قوي

    ردحذف
  63. مرحبا انا عندى بعض التجاعيد تحت العين كيف اتخلص منها

    ردحذف
  64. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى هتلاقى طريقة ازالة وعلاج التجاعيد الموجودة حول العيون
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_3525.html

    ردحذف
  65. أريد وصفة للتصفية الوجه من كل البقع والهالات والحب

    ردحذف
  66. فى خلطات لازالة اثار الجروح البسيطة هتلاقيها فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/07/blog-post_16.html
    بس لازم نعرف ان لو الاثار من فترة طويلة او شديدة الاثر فى الجلد فده بيحتاج اما ازالتها بالتقشير العميق للبشرة او ازالتها بالليزر عند الطبيب المتخصص

    ردحذف
  67. حبيبتى انتى تقصدي ان انتى بتاعنى من اسمرار بالشفايف لو ده قصدك فادخلى على الرابط التالى هتلاقى طرق لتفتيح الشفايف وجعلها وردية
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_1933.html

    ردحذف
  68. حبيبتى الف مبروك وان شاء الله تكونى اجمل واحلى عروسة يوم زفافك وبالنسبة للبقعة اللى انتى بتتحدثين عنها فاسرع شئ لعلاجه هو عمل تقشير عميق للبشرة عند الطبيب المتخصص وده هيفيدك جداااا المهم تختارى طبيب شاطر ومعروف بكفاءته

    ردحذف
  69. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى هتلاقى ماسك سريع لتصفية الوجه طبيعيا
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/06/blog-post_26.html

    ردحذف
  70. هل هذه الوصفات للرجال ايضا?

    ردحذف
  71. لو سمحتي انا عندي مشكلة فيا انا انو حول الفم عندي بقع سوداء شو الحل بليييز ضروري

    ردحذف
  72. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى هتاقى وصفات مفيدة جداا وحلوة للتخلص من السواد حول الفم
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_1532.html

    ردحذف
  73. انا عندي بقع داكنه في ايدي ورجلي كثير وانحرج منها كثير لدرجه مالبس القصير ولاا الفستان اللي بلا اكمام والسبب لان جسمي حساس واي قرصه تعلم ويصير مكانها بقعه بنيه والسبب الرئيسي من البراغيث بس الحمدلله قضينا على البراغيث بس جسمي مشوه ولي سبع سنوات اعالج فيها من كريم لكريم ولاا راحت الله يخليك ابعى الحل انا زواجي قريب باقيلي 8 شهور بس واحس نفسيتي زفت

    ردحذف
  74. حبيبتى ادخلى على الربط التالى هتلاقى وصفات مفيدة للتخلص من البقع السوداء
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/11/blog-post_1758.html

    ردحذف
  75. انا نفسي بقا يا جماعه في حل لمشكله سواد الشفايف مع العلم انى بحافظ ع تقشير الجلد الميت اللي علي شفايفي بالجلسرين ومش بشرب اى كافيهات ولا شاي ولا سجاير ورغم كده شفايفي سوده ياريت حل يابنات لمشكلتى دي او علاج من الصيدليه بساعد ع احمرار شفايفي انا لوني خمري يعني لوني حلو مقبول لكن شفايفي سوده ومش لونها حلو خالص

    ردحذف
  76. حبيبتى هناك وصفات طبيعية ونصائح مفيدة للتخلص من اسوداد الشفايف وهتلاقيها فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_1933.html

    ردحذف
  77. ممكن اعرف بعد اذنكم انا وجهى به بقع سوداء كبيره

    ردحذف
  78. حبيبتى بقع الوجه بيختلف علاجها من شخص لاخر يعنى لو كانت شديدة وتاركه اثر واضح جدااا فالافضل استخدام الليزر لعلاجها اما لو كانت بسيطة ممكن تستخدمي بعض الوصفات المفيدة فى التخفيف من البقع بالوجه وهتلاقى فى الرابط التالى وصفات مفيدة جداااا لعلاجها
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/11/blog-post_1758.html

    ردحذف
  79. عندي سؤالين؛ منطقة حول الفم عندي داكنة (خصوصا بين الانف و اطراف الفم) ما هو الغذاء و الماسك المناسب؟ و أرى في عيني بقع (طافيات) هل هناك خلطات او علاج من الطب النبوي مثلا؟ شكرا

    ردحذف
  80. انا عندى بقع بنية فى وجه ومش راضية تروح ومش عارفه اعمل ايه ممكن تساعدينى

    ردحذف
  81. انا عندي سواد ف طرف فمي من الجنبين استعملت لمونه قبل النوم حسيت انها خفيفت السواد لاكن عملتلي حساسيه
    غير اني وجه رفيع ف في وصفات لتسمين الوجه ..
    و كمان رؤس سوداء

    ردحذف
  82. انا حطيت كريم مرطب حول فمي فعمل لي بقه سوداء كمان بحط الليمون في وجهي من الليل للصبح بيسمره امل ايه

    ردحذف

إرسال تعليق

أحدث أقدم