اسباب تاخر الدورة الشهرية , علاج تاخر الدورة الشهرية , تاخر نزول الدورة الشهرية , تاخر الدورة , تأخر الدورة الشهرية عند البنات
اسباب و علاج تاخر الدورة الشهرية لدى الطالبات و الموظفات و البنات و المدرسات و المعلمات و المراهقات
"دورتي الشهرية تأخّرت" و"دورتي غير منتظمة نهائياً": هاتان الجملتان تتردّد على ألسنة 70% من فتيات العالم العربي اللواتي يعانين من تأخّر الدورة الشهرية والعديد من الإضطرابات ذات الصلة.

أسباب التأخر
عندما تتأخر الدورة الشهرية عند الفتاة، تصاب بالتعب والإحباط خصوصاً إذا كانت صديقاتها لا يعانين من أي تأخر. لكن لكل واحدة طبيعة جسم معينة تختلف عن الأخرى. من جهة أخرى، هناك أسباب مشتركة تسبب تأخر الدورة الشهرية عند الفتيات وهي:

التوتر:
في أيامنا هذه، باتت الفتيات في عمر صغير يعانين من الإكتئاب والتوتر الدائم من دون معرفة السبب. العصبية والتوتر من الأسباب الرئيسية لتأخر الدورة الشهرية عند الفتيات.

حمية قاسية:
تتبع الفتيات في عمر صغير حميات قاسية لخفض الوزن. هذه الحميات غير متوازنة نهائياً تُفقد الجسم العديد من المواد التي يحتاجها وتسبّب تأخر الدورة الشهرية.

رياضة قاسية:
تمارس بعض الفتيات رياضات قاسية كالجمباز، الركض، كرة السلة وغيرها. هذه الرياضات تؤدي الى فرز أنواع معينة من الهرمون داخل الجسم وبالتالي تأخر الدورة الشهرية.

اضطرابات هرمونية:
تعاني الفتيات من العديد من الإضطرابات الهرمونية التي تؤدي في نهاية المطاف الى عدم انتظام الدورة الشهرية مما ينعكس سلباً على حياتهن العملية، الدراسية والنفسية.

علاج تأخر الدورة الشهرية
على الفتيات اللواتي يعانين من عدم انتظام دورتهن استشارة الطبيبة النسائية في بادىء الأمر لإجراء بعض الفحوص بهدف معرفة السبب الحقيقي وراء تأخر الدورة الشهرية. بالإضافة الى ذلك، نصيحتنا في عالم ستات وبنات للفتيات بأن يتناولن الأطعمة الغنية بالماغنزيوم كثمار البحر، الخضار الخضراء والمكسرات النيئة التي تمنحهن الراحة الدائمة. من جهة أخرى لا يجب على الفتيات اتباع نظام غذائي عشوائي لأن هذا قد ينعكس سلباً على صحتهن.

 # لقراءة المزيد من الموضوعات الجديدة #

فوائد الالوفيرا للبشرة وعلاجها من حب الشباب والهالات السوداء طريقة الألوفيرا للشعر


pinksugartips.blogspot.com/2016/10/blog-post_7.html


لأى سؤال او معلومة عايزة تعرفيها بخصوص الموضوع اتركى سؤالك فى تعليق واحنا هيسعدنا الاجابة عليكى بأقصى سرعة موقع عالم ستات وبنات

132 تعليقات

  1. لو سمحت انا الدورة بتتاخر عندى كتير وعايزة حاجة امشى عليها علشان متتاخرش ممكن الرد

    ردحذف
  2. مشكورة ياجميل على تعليقك المفيد بصى فى عشب اسمه البردقوش بيتباع عند كل العطارين وده هايل واكثر من رائع فى علاج تاخر الدورة الشهرية وتنظيمها والطريقة لعمل وصفة البردقوش للدورة الشهرية كالتالى
    ملعقة كبيرة بردقوش + 2كوب ماءمغلي ,,,,يصب على البردقوش من دون غلي على النار,, يترك ينقع 15 دقيقة ويشرب بمعدل كوبين يومياً

    ردحذف
  3. لو سمحتي ...
    انا بنت عمري 18 سنه
    انا الدووره مقطووعه عندي لمده 5 أشهر
    رحت عند دكتووره قالتلي عندك تكيس في المبايض..<< وقالتلي الحبووب موو زين تألكليهاا بالهعمر ...
    ما الحل ؟؟
    انا سمعت عن شراب القررفه وش رأيك فيه ؟؟

    ردحذف
  4. بصى ياقمر بالنسبة لعلاج تاخر الدورة الشهرية فعليكى بمشروب البردقوش وده بيتباع عند العطارين وطريقة عمله كالتالى بتجيبى كوب وتضعى به معلقة ونصف بردقوش وتصبى عليه الماء المغلى وتتركيه حتى يصبح دافئ تصفيه بمصفة وتشربى ماء البردقوش وده هايل فى علاج تاخر الدورة الشهرية وبيساعد على الاسراع من نزولها وده مالوش اى اضرار وينفع تاخديه عادى زيه زى الشاى
    بس بالنسبة لحالتك فيجب الاهتمام بعلاج تكيس المبايض تحت اشراف طبيب

    ردحذف
  5. انا اعاني من عند انتظام و مرتين في الشهر او اسبوعين متتالين تكون فيا الدورة ارجوك هل البردقوش يساعد في تنظمها او فقط للمتاخرات

    ردحذف
  6. مشكورة يا قمر على مرورك وبالنسبة لتنظيم الدورة الشهرية فهو مرتبط بعدة اشياء اولها التغذية السليمة وعلاج الانيميا والنوم بشكل صحيح ولابتعاد عن التوتر العصبى ولو عملتى كل الحاجات دى صحة جسمك هتبقى افضل وصحة بشرتك وشعرك كمان وبالتالى دورتك هتنتظم لان صحتك بقت افضل وطبعا البردقوش هيفدك جدا جدا فى تنظيم الدورة الشهرية لانه عشب راءع فى علاج اضطرابات الدورة الشهرية

    ردحذف
  7. سلام عليكم انا عمري 22 ينة متزوجة باخد منع الحمل جراسيال خلصتو من 7 ايام ومافي الدورة مع انو نزل ميني خيوط سوداء مية سوادء شو الحل مع انو نفس مشكل في الدورة الي قبلها جلست 8 ايام وبعدين ايجتني الدورة

    ردحذف
  8. بصى يا جميل من المعروف ان حبوب منع الحمل بكل انواعها بتؤثر على انتظام الدورة الشهرية وكمان قد تؤثر على لون الدم وانصحك بمراجعة طبيب النساء حتى يصف لك العلاج المناسب بس مش نوع الحبوب بتاعك هو السبب لان كل الحبوب لمنع الحمل بتعمل كده

    ردحذف
  9. سلام عليكم انا عمرى 18 سنة واعانى من عدم انتظام الدورة الشهرية يعنى ممكن تيجى شهر وشهرين لا او شهر وشهر لا ممكن اعرف ايه السبب

    ردحذف
  10. بصى يا جميل اسباب تاخر الدورة الشهرية كالتالى
    التوتر والضغط العصبى من الاسباب الرئيسية لحدوث تاخر الدورة الشهرية عن موعدها او حدوث أضطرابات الدورة الشهرية ، وتشير اغلب الدراسات الى انة بمجرد التخلص من التوتر والضغط العصبى تعود الدورة الشهرية الى موعدها الطبيعيى كمان سوء التغذية وطبعا النحافة وفقر الدم والنوم بشكل غير سليم كل ديه حاجات تؤثر بالسلب على انتظام الدورة الشهرية

    ولكن اذا كنتى تعانى من أنقطاع الدورة الشهرية لثلاث دورات متتالية ،فان الوقت حان للذهاب الى الطبيب هو أكثر خبرة بفيجب الذهاب الى الطبيب لمعرفة الاسباب التى تؤدى الى تأخر الدورة الشهرية عندك

    ويجب عليك الانتباة الى بعض العلامات الاخرى التى يجب ان تولى أهتمام لها ومنها اذا تاخرت الدورة الشهرية وصاحبها احد هذه الاعراض
    الصداع المستمر تساقط الشعر حدوث زغللة بالعين وعدم وضوح الرؤية

    وبالنسبة للمتزوجات وجود بعض الافرازات من الثدى خاصة وان كنت غير مرضع

    ردحذف
  11. انا فى عمر 18 يعنى هيا احيانا بتنتظم وتيجى كل شهر واحيانا تيجى شهر وشهر لا او شهر وشهرين لا يعنى فى ف كده ضرر عليا

    ردحذف
  12. بصى يا جميل عدم انتظام الدورة الشهرية فى سنك امر شائع ولكن ليس معنى انه امر يحدث للكثيرات انه يكون امر طبيعى وعادى يجب ان تهتمى بتنظيم دورتك الشهرية وتبدئى فى الاول بالطرق الطبيعية السهلة والبسيطة مثل المشروبات المعروفة بتنظيم الدورة الشهرية مثل البردقوش واذا لم تنتظم الدورة بعدها يجب ان تذهبى للطبيب ولاتهملى الموضوع

    ردحذف
  13. انا فتاة ابلغ من العمر 27 سنة بدات اعاني من اضطرابات في الدورة الشهرية وبعد عمل السونار اكتشفت اني اعاني من تكيس خفيف على المبيض الشمال واخذت ثلاثة حقن لتنزيل الدورة الشهرية نزلت بعد الحقن ب6 ايام والدكتورة كتبتلي على يرشام سيكلوبروجينوفا علشان ينظم دورتي قالتلي استخدمه لمدة ثلاث شهور وبعد ما خلص اول شريط انتظرت الدورة تنزل بس منزلتش وهي بقالها شهر و10 ايام وروحت للدكتورة قالتلي ان الدورة خلاص هتنزل واعطتني ثلاثة حقن تاني لتنزلها وبرضو منزلتش روحت تاني للدكتورة قالتلي ان الدورة موجودة في الرحم وطلما موجودة في الرحم يبقى خلاص مفيش اي مشكلة ودلوقتي بقالها 10 ايام موجودة في الرحم انا بصراحة قلقانة جدا وخايفة يكون معايا اورام سرطانية ولا ده بسبب التكيس او بسبب مشكلة اخرى ارجوكي ردي عليا انا مش بعرف انام من كتر القلق

    ردحذف
  14. باللة عليكى سعدينى انا عندى الدورة متأخرة اكتر من 10 ايام يعنى كانت عندى فى 28/11/2012 وبعدها جتلى فى 4/12/2012 ولحد الاان ما جتلى تانى بليييييز سعدونى وشربت قرفة كتير وزنجبيل وبردقوش وينسون ومانزت اعمل اية مع العلم انى نفس الشهر الى هو شهر 1 سويت عمليها بواسير وتوسيع مش عرفة اعمل اية مسعدةبليييز

    ردحذف
  15. حبيبتى لا تقلقى فالقلق قد يسبب تكرار المشاكل بالدورة الشهرية وانصحك انك تذهبى لطبيب يكون متخصص بامراض النساء وياريت يكون دكتور كبير وله اسمه علشان يقدر يطمنك وتثقى فى كلامه واتمنى انك تكونى بصحة وعافية على طول وتطمنينا عليكى

    ردحذف
  16. حبيبت واضح ان تاخر الدورة ده تاخر ناتج عن اضطرابات جسدية وهرمونية وده بيحتاج الى مراجعة الطبيب باسرع وقت ممكن علشان تقدرى تعرفى المشكلة اللى مسببة تاخر الدورة الشهرية وتعالجيها بسرعة

    ردحذف
  17. انا عندي تأخر بالعادة بازيد من 3اشهر مع العلم اني ما ارضع وهرموناتي طبيعية فهل هذا عادي ان كان احد يحضرني ويعرف ما هو البردقوش فليعرفه لي لاني لم اعرفه وتسميته غير متداولة في بلدي هل من مجيب يا اخوات

    ردحذف
  18. البردقوش ده عشب معروف جدا عند العطارين وليه اسم تانى هو المردقوش

    ردحذف
  19. ابنتي عمرها 14 واجتها الدوره شهرين متتاليه وبعد صار 3اشهر ماكو هل هناك خطر عليها ومشكورين

    ردحذف
  20. حبيبتى لاتقلقى على بنتك لا ده بيحصل عادى للبنات فى سنها والافضل انك تذهبى معا للطبيب لتنظيم الدورة وعلاجها وده امر سهل جدااا وهتعمل تحيل دم لان ممكن يكون عندها نقص بالحديد او انيميا ودى ممكن تاثر على انتظام الدورة الشهرية عندها

    ردحذف
  21. انا عندي 17 سنه و 4 شهور و حتي الان مجتليش دوره و عملت تحاليل كتيره عن الهرمونات بس طلعت كلها سليمه بس انا جسمي مليان شويه في ناس قالو ان ممكن يكون عندي تكيسات علي المبايض بس عملت صونار و ملقتش حاجه و المشكله اني شايفه اصحابي كلهم من سني و في جسمهم زيي كده و كلهم طبيعيين انا خايفه اوي انا خلاص داخله الجامعه بعد 6 شهور و مش عارفه اعمل اييييه والنبي حد يقولي اعمل ايه ضروووووري؟؟؟؟

    ردحذف
  22. حبيبتى ما تقلقيش احيانا الدورة ممكن تتاخر شوية المهم اللى المفروض تعمليه هو انك تتابعى باستمرار مع طبيبية امراض النساء وتتنولى الادوية اللى هتكتبها لك بانتظام والافضل انك تحاولى تنقصى وزنك لان السمنة مرض بيأثر على صحة الجسم ككل وحاولى انك ماتخافيش ولاتقلقى لان الحالة النفسية بتاثر بشدة على الهرمونات وبالتالى على الدورة الشهرية

    ردحذف
  23. لوسمحتو ممكن اعرف انا دورتى الشهريه متاخره من 8 ايام بطنى وجعانى وظهرى وهى ما بتنزل بجد قلقانى قوى

    ردحذف
  24. بصى يا جميل انتى المفروض ما تقلقيش لان الدورة الشهرية ممكن تتاخر بسبب القلق لان الدورة الشهرية مرتبطة ارتباط وثيق جداااا بالحالة النفسة فحاولى تهدى اعصابك وماتقلقيش واشربةىلا مشروبات دافئة من مشروبات تنظيم الدورة الشهرية مثل البردقوش او القرفة والنعناع

    ردحذف
  25. انا الدورة الشهرية مقطوعة عندي حوالي 6 اشهر لان عندي اللولب MIRENA والدكتورة قالتلي اانو الدورة ماتجي بهذا اللولب قليل جدا . هل اذا اخذت الاعشاب ممكن تنزل لو لا وشكرا

    ردحذف
  26. السلام عليكم كيف الحال اخواتي ارجو من الله ثم منكم إعطائي اقوى عشبه او دواء لإنزال الدوره. ضروري الله يسعدكم ويحقق أمانيكم يآرب.

    ردحذف
  27. ألسلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف الحال أخواتي أرجوا من الله ثم منكم إعطائي اقوى عشبه او دواء لإنزال الدوره ضروري الله يحفظكم ويحقق أمانيكم يآرب..

    ردحذف
  28. انا اعاني من تاخر العادة الشهرية منذ 7 ايام مع الم و وخز بالظهر و البطن و عصبية زاءدة فالرجاء نصحي باحدى الاعشاب السارية المفعول و شكرا

    ردحذف
  29. بصى يا جميل واضح فعلا ان اللولب اللى بتستخدميه هو السبب والافضل انك تلتزمى بنصائح الطبيبة وبالنسبة للاعشاب اللى بتساعد فى نزول الدورة الشهرية فممكن تجربيها لانهامفيدة جدااا ومش هتضر الافى حالة وجود حمل

    ردحذف
  30. حبيبتى فى الرابط التالى هتلاقى افضل وصفات بالاعشاب من الدكتور عبد الباسط للدورة الشهرية
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_15.html

    ردحذف
  31. السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
    سيدتي في بداية الامر كان موعد الدورة الشهرية بتجي بانتظام ولكن مع مرور الوقت بدات تتناقص شهر شهرين حتي الاربعة والدكتورة فالت لي شيئ عادي وانو دمك ثقيل وهي موروثة طبعا اخواتي وبنات عمي و... ولكن 4 اشهر انا مو مطمنة وتوترت كتير مع العلم انو موعد زفافي في 6 أشهر انشاء الله وتأخرها زاد في وزني انا قلقة كتير يا ريت لو تقدميلي وصفة سريعة و بتقص في وزني
    بارك الله فيك مقدما وان شاء الله راح تفيديني

    ردحذف
  32. وعليكم السلام ا جميل فى البداية انا عايزة انصحك انك تذهبى لطبيبة تانية وتستشريها فى حالتك لان الاطباء بشر و وارد جدااا ان بعضهم يشخص الحالة خطا لان صعب جدااا ان الدورة تكون غير منتظمة بالشكل اللى انتى بتقوليه وان يكون ده شئ عادى

    ردحذف
  33. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لو سمحتي انا فتاه ابلغ من العمر 18 سنه ونا مكتوب كتابي ف مره م الايام نزل علي هدومي سائل من زوجي ولغاية دلوقتي دورتي مش اجاتلي هل ده ليه سبب اول حصل حاجه لاني بجد هموت م الخوف وربنا يستر مع العلم ان دورتي مش مظبوطه يعني ممكن تيجي شهر وشهر لاء وساعات تتظبط وترجع تلخبط هي اخر مره كانت عندي يوم 4-3-2013 ولغاية دلوقتي مش اجاتلي ارجوكي طمننيني وردي عليا ,ولو سمحتي بعد ازنك ممكن تقوليلي ع حاجه اكيده تنزلها انا بشرب قرفه بقالي يوم وهمشي عليها ياريت تطمنيني ومعلش بجد ع الاطاله..

    ردحذف
  34. وعليكم السلام فى البداية اطمئنى لان مادام زوجك اتى بالسائل على ملابسك فقط فلا يمكن ان يحدث اى حمل وبالنسبة لاضظراب وعدم انتظام الدورة الشهرية فانصحك بتناول البردقوش لتنظيم الدورة الشهرية وانزالها فى ميعادها الصحيح وهتلاقى طريقة عمل مشروب البردقوش لتنظيم الدورة الشهرية بالشرح والصور فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_15.html

    ردحذف
  35. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا عمري٢٩سنة متزوجة من سنة تقريبا وما صار حمل لما تزوجت صارت الدورة تجي كل ١٥يوم رحت الدكتورة عطتني دوفاستون اخدتو ٣شهور ولكن زاد الوضع سوء لدرجة انو بعد انتهاؤه نظفت ٦ايام فقط بسبب الافراازات البنية هو انتظم وقت دورتي نوعا ما ولكن الافرازات البنية مجننتني كل شهر شكل يعني شهر بتجي الافرازات قبل الدورة ب١٠ وشهر اخر بس ٥ وهكذا علما انو صورت ايكو مهبلي وكل شي كان طبيعي فما العمل ارجو النصح والمساعدة على فكرة هي الافرازات كانت قبل الزواج ايضا ولكن قبل الدورة يومين او ٣ مو اكثر
    ارجو المساعدة ممنونة

    ردحذف
  36. حبيبتى فى البداية احب الفت نظرك انى لست طبيبة ولكن هحاول اساعدك ببعض المعلومات المفيدة فى البداية انتى كان لازم تعمل فحص دم كامل وتعرفى هل الاضطراب بالدورة الشهرية عندك ده سببه ضعف صحى او انيميا او اضطراب بالهرمونات وكل ده محتاج تحاليل وكمان انتى لو حسيتى ان العلاج مع الدكتورة اللى انتى روحتى لها ماجابش معاكى نتيجة وحالتك ما اتحسنتش لازم وقتها تروحى لدكتورة تانية اكيد هتفيدك لان مش كل الدكاترة بيكونوا شاطرين كمان انصحك حبيبتى بشرب المشروبات اللى بتساعد على تنظيم الدورة مثل البردقوش والطريقة بالكامل لعمل مشروب البردقوش لتنظيم الدورة الشهرية هتلاقيها بالصور والشرح فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_15.html

    ردحذف
  37. salam alaykom ana omri 36sana akhod hoboub man3 lhaml khlastha mn 9 ayam w ma nazal dam momkin trayhni merci

    ردحذف
  38. وعليكم السلام حبيبتى اول حاجة لازم تعرفيها ان احيانا حبوب منع الحمل بتلخبط شوية الدورة الشهرية وبتاثر على انتظامها وانصحك انك تنتظرى يومين كمان ولو الدورة ما جتش لازم تروحى تعملى تحليل حمل قبل ما تبداى فى تناول الحبوب بتاعة الشهر الجديد ولو ما طلعش فى حمل اذهبى الى طبيبة امراض النسا للكشف عليكى ومعرفة السبب بالظبط

    ردحذف
  39. jazaka allah 3ani khayran w chokran 3la ijaba fi amani allah

    ردحذف
  40. انا منقطعه الدوره لي 3شهور وسويت تحليل منزلي ومافيه حمل

    ردحذف
  41. حبيبتى انتى مينفعش تقعدى المدة دى كلها من غير ما تذهبى لطبيب 3 شهور دى مدة طويلة وعلى فكرة اختبار الحمل المنزلى فى كثير من الاحيان نتائجه بتكون غير صحيحة فلازم تعملى تحليل دم لمعرفة اذا كنتى حامل ولا لاء

    ردحذف
  42. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته،،
    أخواتي العزيزات ألي متأخره الدوره عندها تذهب للمستشفى انا متأخره شهرين ذهبت اليوم المستشفى حللت وطلعت حامل ماكنت ابغا احمل بس الحمدلله هذا شي مقدر ومكتوب مامعي إلا الصبر والله كريم....

    ردحذف
  43. salam alykom ana 3endi 36sana bakhod hoboub man3 lhamel khalstha ta9riban mn 13-14 youm bas manazal dam 3amelt 2 mrat tahlil bawl mafi hamel ynzel mni mae abyd kalboulghom momkin trayhani jazak allah khayran

    ردحذف
  44. وعليكم السلام بصى حبيبتى اولا تحليل الحمل الافضل والاكيد هو تحليل الدم ولكن احيانا تحليل حمل البول نتيجته بتكون مش دقيقة ولكن ده بيكون فى حالات قليلة ولكن احتمال وارد ثانيا لازم تروحى للدكتورة علشان تعرف السبب وممكن تغير لك نوع حبوب منع الحمل اللى بتاخديها

    ردحذف
  45. jazaki allah khayran

    ردحذف
  46. السلام عليكم انا الدوره الشهريه اخر مره جاتلي يوم 21/3 وبعد كدة منزلتش تاني اعمل ايه

    ردحذف
  47. حبيبتى ارسلى لى تفاصيل اكثر علشان اقدر اساعدك صح

    ردحذف
  48. انا عملت رجيم وفقدت حوالي 12 كيلو ولكن انقطعت دورتي لمدة 5 اشهر ولم تعود فماذا افعل

    ردحذف
  49. طبعا ده امر طبيعى اكيد عملتى رجيم قاس جدااااا ادى الى حدوث ضعف عام بالجسم وممكن جداااا يكون سبب لك انيميا وطبعا ده كله بياثر بشده على الدورة الشهرية وانتظامها نصيحتى ليكى هى التوقف عن الرجيم ده لان جسمك ضعف جداااا بسبه واثر على صحتك وتاخر الدورة الشهرية من اعراض الضعف ولازم تروحى للطبيب بسرعة لعمل التحاليل و الفحوصات لعلاج هذه المشكلة وربنا يوفقق

    ردحذف
  50. يا أختي مع الرجيم القاسي يفقد الجسم اشياء كتيره وطبعا الدم بينقص ف الجسم.. ف لازم تعوضي جسمك باالأكل ألي يحتوي على فيتامينات كتيره تزيد نسبه الدم
    وطبعا لازم تراجعي طبيب عشان يشوف صحتك بعد الرجيم .

    ردحذف
  51. السلام عليكم انا تاخرت عي الدورة الشهرية ب 7 أيام اله خليكم شو ا‘مل شو هي أعشاب الي حتنولها بسرعة وشكرا

    ردحذف
  52. انا عمري ١٢ سنه والدوره الشهريه ما جاتني سني ممتاز ان الدوره اجيني

    ردحذف
  53. حبيبتى ممكن تستخدمى مشروب البردقوش لتنظيم الدورة الشهرية وده نتائجه سريعة وفعالة فى تنظيم و علاج اضطرابات الدورة الشهرية وهتلاقى الطريقة بالشرح بالكامل من الدكتور عبد الباسط السيد فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_15.html

    ردحذف
  54. حبيبتى انتى عندك 12 سنة يعنى ماتقليقيش خالص ان الدورة لسه ما جتلكيش فى بنات ببتاخر الدورة عنهم ل15 و17 سنة انتى بس اهتمى بالتغذية واعملى تحليل انيميا وما تفكريش فى الموضوع ده كثير علشان التوتر والقلق طبعا بياثروا على جسمك وصحتك

    ردحذف
  55. أنابنت عمري 27 سنه ما جتني الدوره من 6 شهور وما عندي أي مشاكل في الدم وآخر مرة جتني قعدت 25 يوم والحل ؟

    ردحذف
  56. انا عمرى 24 سنه متجوزه بس جوزى مسافر الدوره كنت منطصمه عندى بس اول مره تتاخر عندى وان خايف اوى اعمل ايه لوسمحت ارجوك رود عليه وشربات كل حاجه ساخن

    ردحذف
  57. حبيبتى ده ممكن يكون بسبب مرضى او بسبب تناول بعض ادوية الرجيم اللى بتسد النفس وكمان ممكن يكون بسبب اضطراب بالهرمونات وسوء تغذية لذلك ماينفعش تصبرى كل الوقت وبدون ما تروحى للطبيبة 6اشهر ده وقت طويل انصحك بالذهاب بسرعة لطبيبة امراض نساء علشان تعرفى السبب وتعالجيه وتعملى التحاليل اللازمة

    ردحذف
  58. بالنسبة ليكى حبيبتى انا مش فاهمة انتى قلقانة علشان الدورة اتاخرت طيب ده لانها اتاخرت اكثر من شهر مثلا ثانيا المفروض ماتقلقيش لان القلق والتوتر بيؤثر بالضرورة على انتظام الدورة الشهرية ياريت تبعت لى سؤالك بشكل اوضح علشان اقدر افيدك

    ردحذف
  59. انا عندى 15 سنة و الدورة الشهرية بقلها 2 سنة مجتليش و لما روحت عند الدكتورة قالتلى ولا حاجة استنى لما تيجى و بقلها دلوقتى 2 سنة مجتش اعمل ايه انا بصراحة حزينة اوى بسبب كدا

    ردحذف
  60. انا مشفتش الدورة بعد ما انجبت بنتين

    ردحذف
  61. انا انجبت بنوتة عمرها سنتين وفى خلال السنتين انجبت طفلة عمرها6شهور ومن اول حملى ما شفتش الدورة دى نهائى اعمل اية

    ردحذف
  62. انا عندى 15 سنة والدورة مجتليش منذ شهرونصف وانا قلقانا من الموضوع دة ارجو عاوزة الرد بسرعة الله يخليكى بس عاوزة اى علاج يخليها تجيلى وفى وحدة صديقتى انقطعت عنها الدورة لمدة شهرين ثم رجعت لها مرة اخرا اريد اعشاب للنزول

    ردحذف
  63. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا اعاني من عدم انتظام الدوره وحديثه الزواج مع العلم باني عملت متابعه تبويض واخدت حقن تنشيط واخر دوره معي كانت 5/4/2013 ولم تنزل لمده شهرين و10 ايام ثم نزلت يوم 18/6/2013 كيف اعرف موعد التبويض بالنسبه لحالتي
    بالله عليكي تردي عليا ضروري
    ولكم جزيل الشكر

    ردحذف
  64. حبيبتى الدورة كده اتاخرت و لازم تستشرى طبيب او طبيبة امراض نساء يكون جيد ومفيش داعى للقلق او الحزن

    ردحذف
  65. السلام عليكم ... انا عمري 29 سنه الدوره عندي منتظمه جدا وما بتتاخر ولا بتخربش ولكن هذا الشهر اتاخرت تقريب 8 ايام مع وجود الام في الضهر. مع العلم اني غير متزوجه

    ردحذف
  66. بالنسبة للبنت اللى عندها 15 سنة والدورة اتاخرت شهر ونصف فانصحها بتناول مشروبات انزال وتنظيم الدورة الشهرية مثل البردقوش ده مشروب رائع هيخلى الدورة عندك منتظمة جداااااا وهتلاقى طريقة عمل مشروب البردقوش بالتفصيل من الدكتور عبد الباسط السيد خبير الاعشاب هتلاقى الطريقة فى الرابط التالى بس طبعا لو الدورة اتاخرت اكثر لازم تستشيرى الطبيبة
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_15.html

    ردحذف
  67. انا بنت عمري 14 سنه الدورة تاتيني كل شهر لكنها تاتي كل شهر في يوم مختلف عن الشهر الي قبله

    ردحذف
  68. انا عمري 19 سنة ومن سنة الثانوية العامة أو قبلها شوي كنت أعاني من تأخر الدورة لمدة شهرين ,, انها تأتي مرة كل شهرين وبعدها مرة في الشهر التالي وهكذا الى الآن ولا أعلم السبب وماذا أفعل

    ردحذف
  69. انا عندى 16 سنة والدورة جت يوم 13/6 ومن بعدها محتش تانى وانا بحس ان فى هوا بيخرج من المهبل ودة مضيقنى اوى اعمل اة وبشرب بردقوش ومفيش فايدة

    ردحذف
  70. انا عندى 30 سنه متزوجه اخذت حقنه منع الحمل منذ 8شهور ولم تاتى لى الدوره ممكن اعرف السبب

    ردحذف
  71. اتاخرت الدوره مدة 7 ايام ويوجد اعراض من الم في الظهر وما في نزول للدم وتناولت القرفة مع العلم اني اجريت عملية ولباده وتسكير للانابيب من حوالي 3 سنوات

    ردحذف
  72. انا عندى تقريبا 13 سنةولسةلم تجينى الدورة ماهو الحل مع ان كثير من اصدقائى جاءت لهم معا انا ارجوكى ان تقولى لى ما هو الحل

    ردحذف
  73. السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
    اختى الحبيبه الرجاء منكى الاجابة على سؤالى
    انا تاخرت عندى الدورة الشهرية لاول مرة وانا متزوجة بقلها 3 ايام وعندى الم فى الظهر والبطن والم تنزل وانا كنت فى روضان اخزت شرتين حبوب منع الحمل لكى لا افطر فى رمضان واصوم 6 البيض وبعد ما وقفت الحبوب نزلت الدورة يوم 14/8 /2013 وهى حتى الان لم تاتى وعملت اختبار حمل والنتيجه لايوجد حمل وانا خائفة من عدم نزولها ارجوكى طمنينى

    ردحذف
  74. حبيبتى عادى ان اليوم اللى بتيجى لك فيه الدورة يختلف من شهر للتانى المهم ان يكون التاخير فى حدود 5 او 6 ايام

    ردحذف
  75. حبيبتى واضح ان التاخر فى الدورة الشهرية عندك نتيجة انك بتعانى من اضطرابات بالدورة الشهرية ولعلاج تاخر الدورة الشهرية وتنظيمها ادخلى على الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/05/blog-post_13.html

    ردحذف
  76. حبيبتى حقن منع الحمل مفعوله بيكون ممتد لاكثر من شهر واحيانا قد تسبب حدوث عدم انتظام بالدورة فقد تجعلها تتاخر وممكن تسبب للبعض نزيف شديد اثناء الدورة ونصيحتى ليكى استشارة طبيبة امراض النساء

    ردحذف
  77. حبيبتى اول شئ لازم تعرفيه ان تاخر الدورة الشهرية لمدة 7 ايام ليس شئ مقلق بس انتى بتقولى انك عاملة عملية وبالتالى لو الدورة اتاخرت اكثر من عشرة ايام ممكن تستشرى الطبيب المعالج ليكى وعموما متقلقيش لان الدورة احيانا بيحدث لها اضطراب بسبب العديد من العوامل وللتعرف على اسباب وعلاج اضطراب الدورة الشهرية ادخلى على الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/05/blog-post_13.html

    ردحذف
  78. حبيبتى مفيش داعي للقلق انتى لسه عندك 13 سنة حتى لو بعض من اصحابك جاءت لهم الدورة ولم تاتى لكي بعد لان من الناحية العلمية يقول الاطباء ان معظم الفتيات يبدأ حيضهن عند بلوغهن سن السادسة عشرة، والفتاة التي تجاوزت هذه السن دون أن يحدث لها الحيض عليها الذهاب إلى الطبيب والسن بيختلف نتيجة عوامل كثيرة وبيختلف من بلد لبلد تانية وبيختلف فى المناطق ذات الجو الحار عن المناطق ذات الجو البارد

    ردحذف
  79. انا دورتي متأخره صار شهر تقريبا شنو العمل؟ ساعدوووووووووووووووووووووووني

    ردحذف
  80. انا عمري رح اكمل ال23 سنه وودورتي صار شهر متأخره شنو اسوووي بليييييييييييييييييز ساعدوني

    ردحذف
  81. حبيبتى ادخلى على الرابط التالى هتلاقى طرق علاج الدورة الشهرية وتنظيمها بالبردقوش من وصفات دكتور عبد الباسط سيد
    http://setatwebanat.blogspot.com/2012/12/blog-post_15.html

    ردحذف
  82. لو سمحت انا عندى 13 سنه يعنى فى 2 اعدادى ومبلغتش لغايت دلوقتى ولما روحت لدكتور قالى مافيش حاجه فى الرحم وكله كويسه وساعتها روحتلوا عشان كانت جتلى مره واحده بس وكانت مدتها يوم وقالى خسى وانا مش عارفه اخس هل فى اعشان تساعدنى على نوزلها

    ردحذف
  83. لو سمحتى انا عندى 21 سنه الدوره بقالها 3 سنين مجتش الا مرتين او 3 رحت عند دكاتره كتير قالولى مفيش مشكله ومفيش تكيس ولا اى حاجه وعملت تحليل هرومونات وبرضه مفيش مشكله هى كانت من اول ما جات وهى مش منتظمه شهر او وشهر لا بس دلوقتى قطعت خالص مش عارفه اعمل ايه لو سمحتى ساعدينى

    ردحذف
  84. حبيبتى حالتك غريبة شوية انتى ممكن تستشرى دكتور امراض نساء مشهور ممكن يكون قابل حالات مماثلة لحالتك وكمان من الضرورى استشارة طبيب غدد لان ممك مشكلتك يكون سبها مشاكل بالغدد ومتنسيش تطمنينا عليكى

    ردحذف
  85. لو سمحتي انا دورتي تيني شهر وترك شنو تنصحيني

    ردحذف
  86. لو سمحت انا عندى 20 سنة وغير متزوجة بعانى من ان الدورة الشهرية مش منتظمة وممكن تقعد سنة ما تجيش روحت للدكتور بقالى سنتين بيدينى علاج هرمونات زى الياسمين و الاسترويدات والجينارا وغيرها لو اخدت العلاج دا بتنزل الدورة ولو مش اخدته مش بتنزل وانا تعبت ومعنتش عارفة اعمل اية اخد علاج ولا ابطل ولو بطلت مش بتنزل ونفسى اعرف السبب او اعمل اية من فضلك سا عدينى

    ردحذف
  87. انا عندى 18 سنة والدورة كانت ف البداية مش منتظمة وبدأت تنتظم وبعدين بدأت من شهرين كدة متجيش وخايفة انا مليانة

    ردحذف
  88. انا عادة شهرية غير منتظمة ابدا وانا وشك زواج و مانفع معي دواء بليز رد سريع وشكرا جزيلا

    ردحذف
  89. حبيبتى عدم انتظام العادة الشهرية له اسباب اهمها اظطراب الحالة النفسية وسوء التغذية وغيرها من الاسباب الت ى يحدها الطبيب وبالتالى يصف العلاج المناسب كمان البردقوش مشروبه مفيد جدا جدا فى تنظيم الدورة الشهرية وتنظيم الهومونات ولمعرفة كيفية عمل شرب البردقوش لتنظيم الدورة الشهريه ادخلى على الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/09/blog-post_14.html

    ردحذف
  90. انا عندى 14سنة الدورة جتلى مرة واحدة وبقلها 3اشهر ماجتش دة عادى ولا اية

    ردحذف
  91. انا بنت اعني عدم انتظام دورة رحت دكتور قالي مافيك شي استنى استنيت ولا شى رحت دكتورة ادتني حبوب يتروجيستان مدة حمسة ايام بعد يومين اجت دورة لكن ضعيفة ولازم اخد يوم اول اقراص جراسيال من دورة
    هل هناك مشكل اني بنت هل وصفة طبيبة جيدة

    ردحذف
  92. مرحبا انا امراه مرضعه والدوره فايتاني الها اسبوع وانا كتير بطني موجعني لو سمحتي ساعديني شو اعمل وانا مدخنه

    ردحذف
  93. حبيبتى احيانا مع الولادة والرضاعة بيحصل تغيرات فى انتظام الدورة الشهرية وفي عدد ايامها وكمية الدم وعلشان كده هى تعرف بالعادة الشهرية لانها بتختلف باختلاف مراحل حياتك يعني دورتك قبل الزواج غير دورتك بعد الزواج وكذلك قبل الحمل والولادة غير بعد الحمل والولاده وبالنسبة لتاخر نزول الدورة الشهرية فممكن تستخدمي الوصفات الموجودة فى الرابط التالى هتساعدك فى انزال الدورة المتاخرة
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/05/blog-post_13.html

    ردحذف
  94. مرحبا انا امراة مرضعة ومركبة اللولب صار لي سنة ونصف ودائما الدورة عندي منتضمة والان لاول مرة فايتاني باسبوعين ساعديني شو اعمل

    ردحذف
  95. حبيبتى وارد ان يحصل اضطراب او تاخر بالدورة الشهرية ممكن ده يكون بسسب تغيرات هرمونية او بسبب الحالةالنفسية والضغوط حاولى تهدي نفسك شوية وممكن تشربي بردقوش ده بيساعد جدا فى انزال الدورة الشهرية المتاخره ولو اتاخرت شهر لازم تعملي تحليل حمل

    ردحذف
  96. انا عندى 15سنه ومن اسبوع عندى مغس شديد وحاسه فى فتح فىدهرى
    ممكن اعرف السبب

    ردحذف
  97. حبيبتى انتى بتقولى عندك مغص لمدة اسبوع ومش بيروح نصيحتى ليكى اذهبي للطبيب لتعرفى سبب المغص وعلاجه لان المسكنات ممكن تريحك وتسكن الالم بس مش هتعالج سبب الالم

    ردحذف
  98. انا عندى 24سنه والدوره متاخره عندى بقالها شهر شربت قرفه وقرفه بالعسل وبرضوه مش جيت
    ممكن اعرف ايه هو الحل

    ردحذف
  99. حبيبتى القرفة بنشربها بعد ما الدورة بتكون جت بالفعل وهى بتكون مفيدة علشان تنزل الدورة بسهولة وبدون الم وادخلى على الربط التالى هتلاقى شرح ذلك بالتفصيل
    http://setatwebanatworld.blogspot.com/2014/01/blog-post_15.html
    اما بالنسبة لانزال الدورة الشهرية المتاخرة فاشربي بردقوش ده هايل وهتلاقى طريقة عمل مشروب البردقوش فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/09/blog-post_14.html

    ردحذف
  100. انا بنت عندي 15 سنه والدوره عندي غيرمنتظم يعني ممكن تقعد سنه من ما تجيشي ولم تيجي تستمر شهر اوشهرين اواكثر بيكون نزولها اول 15 او10 ايام كثير وبعدين بتكون خفيف 15 يوم بعدين ترجع كثيره وبعدين تخف تاني تفضل كدا لمدة شرين او اكثر ومعرفش اي مواعيد ليه والدكتوره كتبتلي فيتامينات بس وقالت مفيش تكيس

    ردحذف
  101. انا فتاة عندى 17 سنة الدورة بقالها 5 شهور لسه مجتليش (مع العلم انى فى ثانوية عامة و طبيعى انى اتوتر فى الفترة دى) فالتاخر ده طبيعى و لالا ؟ انا قلقانة اووووى و شكرااا

    ردحذف
  102. حبيبتى انتى لازم تتابعي مع الطبيبة وتلتزمي بالادوية اللى وصفتها لك عشان هى اكيد عارفة حالتك كويس

    ردحذف
  103. سلام عليكم انا عندي 22 سنه وبنت مش متجوزه ورايحه عمره بعد 20 يوم والدوره هتجيني هناك في برشام معين اخليها تترفع ومتجيش ارجو الرد سريعا . وشكرا لحضرتك

    ردحذف
  104. لو سمحت بنتي دورتها منتظمة والشهر ده في موعدالدورة نزل عليها شوية دم بني نقاط
    ولحد اﻵن مانزلت الدورة وهي كده متأخرة 12 يوم
    وأنا قلقانة أوي
    لو سمحت تردي عليا

    ردحذف
  105. انا الدوره مجتليش خالص وانا عندى 25 سنه وكشفت قيل كده ونزلتلى بالعلاج بس غير كده مش بتيجى

    ردحذف
  106. من فضلك ساعديني انا عمري 22 سنة و الدورة الشهرية ولا مرة اجتني في وقتها و لحد الان لا اعرف معنى انتظام الدورة الشهرية لاني بصراحة ولا مرة كانت منتظمة انا رحت وكشفت عند كتير اطباء مو بس طبيب واحد و عملت تحاليل المشكل انو كل الاطباء يقولون لي انو انت كويسة مافيك شي و مبايضي سليمين ويعطوني ادوية مشان تتنظم عندي الدورة المشكل انو في فترة العلاج تتنظم عندي الدورة بشكل رائع بس مجرد انو العلاج يخلص من هون و الدورة تختفي بالشهور اقسم بالله انو مرة ما اجتني الدورة الا بعد 6 اشهر او اكثر و اخر مرة اجتني الدورة منذ شهرين انا رجعت للطبيبة و قالتلي انا ماراح اعطيك دواء انت سليمة و قالتلي انو مشكلتي نفسية و انا صحيح دائما عصبية و متوترة و صار شعري يتساقط
    انصحيني من فضلك

    ردحذف
  107. يا دكتورة انا عندى 14 سنة وشوية ومجتليش الدورة خالص لحد الان وصدرى مش بيكبر خالص مش عارفة اعمل ايه

    ردحذف
  108. ان دوره متاخره به يومين وجريت اختبار حمل و ظهرلي خط احمر وخط وردي هل انا حمل

    ردحذف
  109. لو سمحتى انا الدورة من اول ما جتلى تجى شهر ومجيش االى بعداخر مرة جتلى شهرين وراء بعض ومجتليش الشهر اللى بعدهم ايه الحل عمرى 12سنة

    ردحذف
  110. انا عملت رجيم قاسي كتير ورياضه قاسيي كتير ونزلت كتير بس بطلت عندي العادي الشهريه شو اعمل انصحوني

    ردحذف
  111. انا عمري12 وبعد شهر ادخل13 وجتني جميع الاعراض ومابدي اروح لطبيب وشو الحل

    ردحذف
  112. انا عندى ١٣سنه ولسه ما جاتلى الدوره ممكن تقوليلى على حل ما يكونش مضر للجسم وبسرعه ارجوكى

    ردحذف
  113. ممكن تدينى علاج عشان تيجى الدورة بس يخاليها تيجى بسرعه

    ردحذف
  114. انا بنت عمرى 20سنه اول مره تاخر الدوره الشهريه بس انا كنت بجهز لخطوبتى هل هذا يعمل على تاخر الدوره وهذه اول مره تتاخر فيها ولاكن انا هذه الايام لا انام جيدا كما فى السابق وانا كتوتره وريد حلا لهذا الوطع

    ردحذف
  115. ممكن اعرف ايش اضرار تاخرها لدوره ممكن يصير شئ فيني يعني انا اخاف يصير ورم او سرطان او اي شئ وانا عمري 16 ومن لما كان عمري 15 وهي مخربطه انا شفت ردودك انو البردقوش ينظمها ويفيد بس ممكن تكون فيه اضرار من الدم الي ماينزل

    ردحذف
  116. انا الدوره اتاخرت 10 ايام وعملت تحاليل هرمونات وغده درقيه النهارده هل كده غلط او التحاليل حتتعاد ولا لا

    ردحذف
  117. انا عندى 13سنة ولسة الدورة مانزلتش لية خالص لية

    ردحذف
  118. انا عمرى 13 سنه ودى اول سنه الى الدوره الشهريه جات مره واحد فقط لم تاتى بعد كد هل هده خطر

    ردحذف
  119. انا الدورة تجيلى النهاردة

    ردحذف
  120. انا بنت عمري 22 سنه دورتي لها 4 سنوات لم تأتي رحت عند دكتور وعملي فحص هرمونات وقال لي انها تمام وعملت سونار قال الرحم سليم وعطاني حبوب بنيه وبيضه وقال لي اشربيها 3شهور انا شربت حق شهر واحد بس لأني خفت من ان يكون له أضرار أريد ان اعرف ماسبب ذلك وشكرا

    ردحذف
  121. انا بنت عمري 22سنه انقطعت دورتي وانا بعمر 19 سنه ومنذ ذلك الوقت لم تأتي ذهبت عند دكتور عمل لي فحص الهرمونات وسونار وكان كل شي طبيعي والحمدلله بس أعطاني حبوب بنيه وبيضه استخدمها لمدة 3 شهور بس أخدتها فقط لمده شهر واحد لأنه عرفت انها تنزل دورة بس بدون تبويض أريد ان اعرف سبب الأنقطاع وشكرا

    ردحذف
  122. انا عندى 14 سنة ومجتليش الدوره ولا مرة
    اعمل اية

    ردحذف
  123. لو سممحتي انا عمري 18 سنه وما اجتني الدوره ابدا قلتلي ما في شي

    ردحذف
  124. السلام عليكم اني مش حامل والدورة تأخرت مجتش أريد حبوب ينزل الدورة أو أي شي ينزلها ارجو الرد

    ردحذف
  125. السلام عليكم انا فتاة عمري ١٤ والدوره متأخره اسبوع تقريبا ويجي من المهبل افرازات بيضاء والم اسفل البطن اذا شربت اشاء ساخنه ابي الحل ؟

    ردحذف
  126. السلام عليكم لو سمحتى أنا قبل الدورة بيومين جامعنى جوزى والدورة مجتليش ممكن يحصل حمل قبل الدورة بيومين ولا اية السبب وعد عليها 10 أيام اية الحل اللة يخليكى قوليلي

    ردحذف
  127. انا عندي 15سنه ولسه الدوره مجتليش ده عادي ولا غلط

    ردحذف
  128. الدوره خلفت وجت بدرى عن ميعادها15 يوم احسب للدوره الجايه علي الميعاد ده ولا علي الميعاد القديم

    ردحذف
  129. حضرتك انا الدوره جتلي يوم 13/4 .. واحنا في الشهر الجديد ولسه مش جت بس حسه بالألم بتاعه .. هو كده في ضرار

    ردحذف
  130. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد انا مرآة عمر 38 سنة معنديش لطفل 6سنوة مجاني دورة سعدون الله يخليكم

    ردحذف
  131. اخذت ابر منع حمل لمده 3 اسهر وانتهت الثلاث اشهر واعاني من انقطاع الدور شو الحل كيف انزلها منقطعه منذ سته اشهر

    ردحذف
  132. سلام عليكم اني بنت عمري 14 سنه جتني الدورة 2شهر وقطعت 8 شهور ايش اسوي
    وو
    كان الاول مهبلي لونه وردي الي هو طبيعي يوم من الايام كشفت الي لونه اخضررررر واني اخاف اقول الى امي كل شي اقول لها بعض الاشياء ايي احين هذي 3 شهور وهو لونه اخضر واني اخاف اروح للدكتورة ممكن تساعدونيي وشكرا لكم

    ردحذف

إرسال تعليق

أحدث أقدم